Brak wniosku o przyznanie dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka skutkował brakiem możliwości wydania w tym przedmiocie decyzji, a w konsekwencji poddania takiego postępowania kontroli w trybie nadzwyczajnym. Nie ulega wątpliwości, iż w piśmie zatytułowanym "Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego", takiego wniosku nie było.
Burmistrz, wydając na podstawie zawartych w nim oświadczeń, decyzję na mocy której przyznał skarżącej świadczenia rodzinne, nie mógł dodatkowo orzec o przyznaniu niewymienionego w nim świadczenia. Z tego też względu nawet dysponowanie przez organ wiadomościami o przyznaniu małoletniej renty rodzinnej po śmierci ojca nie mogło stanowić samodzielnej podstawy do wydania decyzji w tym przedmiocie.
W konsekwencji brak tego rodzaju decyzji w obrocie powodował, iż niedopuszczalnym było wznowienie postępowania w tym zakresie, skoro postępowanie to ze swej istoty prowadzi do ponownego rozpatrzenia sprawy, której w niniejszym przypadku – z uwagi na brak wniosku o przyznanie dodatku - nie było.
Wyrok NSA z dnia 22 maja 2012 r. sygn. I OSK 2208/11
Źródło: Orzecznictwo NSA