WSA: Czynności zespołu interdyscyplinarnego działającego w ramach samorządowego ośrodka pomocy społecznej, wykonywane w ramach procedury "Niebieskiej karty", nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
WSA: Czynności zespołu interdyscyplinarnego działającego w ramach samorządowego ośrodka pomocy społecznej, wykonywane w ramach procedury "Niebieskiej karty", nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego. Taki zespół nie ma bowiem uprawnień władczych i nie wydaje decyzji administracyjnych, zatem wykonywane przezeń czynności nie mieszczą się w katalog tych, na które przysługuje skarga.
Sąd zauważył, że czynności podejmowane w takiej sprawie nie mieszczą się jednak w zakresie czynności poddawanej kontroli przez sądy administracyjne. Posiłkując się art. 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z którego wynika zakres właściwości sądów administracyjnych, Sąd stwierdził, że żadna z wymienionych w tym przepisie spraw nie może zostać odniesiona do działalności zespołu interdyscyplinarnego. Zdaniem Sądu, zaskarżone czynności stanowiły wyłącznie czynność materialno-techniczną podejmowaną na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, który obliguje pracownika socjalnego do zapewnienia dziecku ochrony poprzez umieszczenie go w bezpiecznym miejscu, z zachowaniem wymogów przedstawionych przez ustawodawcę w kolejnych przepisach.
Tryb odwoławczy wobec takiej procedury został natomiast przewidziany w art. 12b, w świetle którego rodzicom, a także opiekunom prawnym lub faktycznym, przysługuje zażalenie na zapewnienie dziecku ochrony, składane do sądu opiekuńczego. Jest to jedyny taki tryb, szczegółowo opisany przez ustawę. W kontekście właściwości sądu administracyjnego, z uzasadnienia postanowienia wynika, że podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę "Niebieskiej Karty" i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie. Kompetencje zespołu interdyscyplinarnego przejawiają się w działaniach integrujących, koordynacyjnych i organizujących współpracę wskazanych w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie podmiotów. Taki zespół nie ma jednak kompetencji władczych, które mogłyby w sposób bezpośredni wywoływać skutki prawne.
Skoro zaś w wyniku działania zespołu interdyscyplinarnego nie powstaje żaden stosunek administracyjny, tworzący uprawnienia czy obowiązki po stronie osób dotkniętych takimi działaniami, to wykonywane w ten sposób czynności nie są "innymi niż określone w pkt 1-3" aktami lub czynnościami, których rozpoznaniem na mocy art. 3 p.p.s.a. mógłby zajmować się sąd administracyjny. Wobec stwierdzenia braku swojej właściwości, wrocławski Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a.
Postanowienie WSA we Wrocławiu z 20 marca 2025 r. (sygn. IV SA/Wr 31/25)
Źródło: CBOSA