Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Z wokandy. PCPR jako strona postępowania administracyjnego

Z wokandy. PCPR jako strona postępowania administracyjnego fotolia.pl

Powiatowe centrum rodziny zgodnie z art. 35a ust. 2 ustawy o rehabilitacji zajmuje się realizacją zadania jako jednostka powoływana przez radę powiatu i wchodząca w skład lokalnej administracji samorządowej. Podmioty te nie mają osobowości prawnej, mają status jednostek budżetowych.

Kompetencje do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej przysługują jednak staroście jako organowi administracji publicznej (art. 38 ustawy o pomocy społecznej). W tej sytuacji nawet przeniesienie kompetencji orzeczniczych na PCPR i przekazanie realizacji określonego zadania nie zmienia właściwości organu. W świetle powyższego w sytuacji stwierdzenia bezczynności i braku rozpoznania wniosku skarżącej zobowiązanym do rozpoznania wniosku skarżącej powinien być jako organ właściwy Starosta.

Skoro jednak organ przed rozpoznaniem skargi przez tutejszy Sąd załatwił wniosek skarżącej w przewidzianej przepisami formie, decyzją o negatywnym rozpatrzeniu wniosku, postępowanie sądowe dotyczące zobowiązania organu do rozpatrzenia wniosku podlegało umorzeniu jako bezprzedmiotowe z uwagi na brak możliwości zastosowania przez sąd trybu przewidzianego w art. 149 § 1 pkt 1 p.p.s.a.

Stosownie bowiem do uchwały składu siedmiu sędziów NSA z dnia 26 listopada 2008 r., I OPS 6/08, przepis art. 161 § 1 pkt 3 p.p.s.a. ma zastosowanie także w przypadku, gdy po wniesieniu skargi na bezczynność organu - w sprawach określonych w art. 3 § 2 pkt 1 - 4a p.p.s.a. - organ wyda akt lub dokona czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, co do których pozostawał w bezczynności. Zatem mimo tego, że w czasie wniesienia skargi organ pozostawał w bezczynności, wobec dokonania ww. czynności przed rozpoznaniem skargi, odpadła przesłanka wydania orzeczenia na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 p.p.s.a., tj. nakazania organowi załatwienia wniosku. Wobec tego należało - na podstawie art. 161 § 1 pkt 3 p.p.s.a. orzec o umorzeniu postępowania w zakresie zobowiązania organu do rozpoznania wniosku skarżącej.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 5 października 2023 r., sygn. II SAB/Go 86/23.

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl 

Pt., 15 Gr. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek