Kancelaria Prezydenta przedstawiła do konsultacji społecznych gotowy już projekt ustawy o asystencji osobistej. W uzasadnieniu projektu czytamy, że jego zasadniczym celem jest systemowe uregulowanie korzystania przez osoby z niepełnosprawnościami z usługi asystencji osobistej i stworzenie w ten sposób trwałych warunków dla osób z niepełnosprawnościami do realizacji możliwie pełnego samodzielnego życia.
Zgodnie z projektem przedstawionym przez Kancelarię Prezydenta początkowo w ramach rozwiązania systemowego usługa będzie skierowana do osób powyżej 18. roku życia, które w największym zakresie potrzebują wsparcia. Kryterium uprawnienia do usługi asystencji osobistej na podstawie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia w ślad za wchodzącą w życie 1 stycznia 2024 r. ustawą o świadczeniu wspierającym a uprawnienia do usługi asystencji osobistej przez osoby, które będą miały decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia na poziomie 70–100 punktów. Usługa asystencji osobistej jako rozwiązanie systemowe także ma być kierowana (w pierwszym etapie) do osób, które mają największe trudności w samodzielnym funkcjonowaniu i wymagają największego wsparcia. Usługa asystencji będzie przysługiwała w wymiarze od 40 do 160 godzin miesięcznie.
Powiązanie uprawnienia do usługi asystencji osobistej z posiadaniem decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia na poziomie 70–100 punktów pozwala szacować, że w pierwszym etapie wprowadzania rozwiązania systemowego – czyli dla osób mających ustaloną potrzebę wsparcia między 85. a 100. punktem, ma skorzystać z tej usługi około 50 tys. uprawnionych.
Według założeń projektu osoby z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym oraz osoby do 18. roku życia, które nie zostaną objęte przepisami ustawy, będą korzystać z asystencji osobistej na dotychczasowych zasadach, poprzez programy roczne, które nadal będą realizowane.
Według autorów projektu ustawy wynagrodzenia asystentów osobistych powinny być planowane na poziomie jednego etatu w wysokości 4700 zł brutto (5641 zł brutto pracodawcy). W szacunku uwzględniono zatrudnienie asystentów osobistych na podstawie umowy o pracę, która daje im stałość zatrudnienia, a także wypłatę trzynastego wynagrodzenia. Co ważne projekt zakłada, że asystentem osoby z niepełnosprawnością nie może być członek jej rodziny ani osoba pozostająca z nią w faktycznym pożyciu lub będąca członkiem gospodarstwa domowego. Przy założeniu, że w pierwszym etapie z usługi asystencji osobistej będzie korzystać 50 tys. użytkowników, którzy średnio w tygodniu skorzystają z 30 godzin usługi, konieczne będzie zapewnienie 37,5 tys. pełnych etatów asystentów osobistych. Koszty proponowanego rozwiązania to ok. 3,3 mld zł rocznie w pierwszym etapie (lata 2025–2026).
Z projektem ustawy można się zapoznać tutaj. Uwagi do przedstawionych rozwiązań legislacyjnych można przesyłać do Kancelarii Prezydenta RP na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., do 22 grudnia br.
Źródło: www.niepelnosprawni.pl