Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Powiatowa perełka: Trzy filary - Bank Partnerów Lokalnych

Powiatowa perełka: Trzy filary - Bank Partnerów Lokalnych fotolia.pl

Przedstawiana inicjatywa obrazuje projekt zrealizowany przez powat tczewski w partnerstwie 3 sektorów (jst, ngo i biznesowego), w ramach środków pochodzących z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Celem wdrożenia było: zwiększenie skuteczności działań organizacji pozarządowych poprzez działalność punktów informacyjnych dla sektora ngo i grup nieformalnych; zwiększenie wiedzy nt. funduszy unijnych wśród przedsiębiorców lub osób chcących rozpocząć działalność gospodarczą poprzez funkcjonowanie punktów informacyjnych w Banku Spółdzielczym; zwiększenie aktywności mieszkańców, pobudzenie i wspieranie oddolnych inicjatyw obywatelskich poprzez działania animacyjne 9 animatorów lokalnych wykształconych w ramach projektu oraz promocja partnerstwa międzysektorowego poprzez liczne seminaria, spotkania i Giełdę Zasobów.

Partnerami w projekcie, poza powiatem tczewskim były: Fundacja Pokolenia i Bank Spółdzielczy w Tczewie.

Projekt skierowany był do: partnerów społecznych (organizacje pozarządowe, grupy nieformalne), partnerów gospodarczych oraz gmin z terenu powiatu tczewskiego.

W ramach projektu:

  • powstały Punkty Informacyjne dla organizacji pozarządowych (w Starostwie Powiatowym i Fundacji Pokolenia) i przedsiębiorców należących do MŚP (w Banku Spółdzielczym), gdzie można było uzyskać kompleksową informację "unijną";
  • rozwinięto sieć Animatorów Lokalnych - w każdej gminie powiatu tczewskiego. Rola animatorów lokalnych była określona poprzez konkretną listę zadań z których musieli się wywiązywać – w niej zawarte było m.in.: konieczność kontaktu z biurem; odpowiedniego kierowania interesariuszy; rozpoznanie potrzeb szkoleniowych; pobudzenie lokalnych inicjatyw; kontakt z sołectwami; promocja Giełdy Zasobów; organizacja spotkań promujących gminę; udział w szkoleniach; pomoc w stworzeniu internetowej bazy danych w postaci Banków Partnerów Lokalnych. Animatorzy otrzymali pakiet szkoleń Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej oraz szkolenie dodatkowe np. nt. Rozwiązywania konfliktów w grupie;
  • organizowano seminaria nt. funduszy unijnych dla przedstawicieli III sektorów: dla przedsiębiorców z funduszy unijnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej, dla organizacji pozarządowych z zakresu źródeł finansowania inicjatyw społecznych oraz dla instytucji z zakresu funduszy unijnych i wolontariatu;
  • organizowano także Fora Partnerów: forum poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu, forum Lokalnych Partnerstw PAFW, czy też forum organizatorów Tygodnia Młodzieży;
  • szerzono ideę partnerstwa lokalnego poprzez organizację pierwszej w województwie pomorskim "GIEŁDY ZASOBÓW" - czyli jednodniowej imprezy, na której przedstawiciele trzech sektorów (samorząd lokalny, przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe) prezentują swoje zasoby, potrzeby, doświadczenia, pomysły oraz zawierają między sobą "kontrakty partnerskie". Inicjatywa zrodziła się na bazie obecności przedstawicielki Fundacji Pokolenia w szkoleniu organizowanym przez Norwegów, podczas którego prezentowany był tego typu pomysł. Zaczerpnięte inspiracje zostały – po dostosowania do lokalnych potrzeb – "zaszczepione na grunt polski". Elementami marketingu zachęcającego do udziału było rozdawanie koszulek, toreb i teczek z materiałami, opatrzonych informacjami nt. giełdy. Sama giełda podzielona była na odpowiednie sektory stworzone na podstawie informacji zawartych w zgłoszeniach. W Giełdzie Zasobów udział wzięli także przedstawiciele z poza województwa. W sumie w ramach I Giełdy udział wzięło 78 instytucji, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców i osób indywidualnych. A liczba zgłoszeń to 157 osób. Zawarto ponad 100 kontraktów!!!
  • zbudowano Bank Partnerów tj. listę osób/podmiotów zainteresowanych współpracą z innymi Partnerami w celu napisania dobrego projektu i wspólnej realizacji;
  • promowano dobre przykłady projektów partnerskich za pomocą publikacji "Dobre Praktyki w Powiecie Tczewskim".

Wartość projektu wynosiła blisko 200 tys. zł. Okres realizacji: października 2009 – sierpień 2010

Podczas realizacji projektu okazało się, że lokalne zapotrzebowanie jest znacznie większe od wcześniejszych założeń i to na wszystkich płaszczyznach.

Obecne rezultaty szerokiej współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi to: zlokalizowany na powstałej w tym celu stronie internetowej – Bank Partnerów Lokalnych; monitoring realizacji kontraktów zawartych w ramach Giełdy Zasobów; wola kontynuacji realizacji kolejnych edycji Giełdy Zasobów oraz Tygodnia Młodzieży; uruchomienie funduszu lokalnego; bieżąca współpraca (jej wielopłaszczyznowy rozwój).

Należy podkreślić także, że powiat wspiera organizacje pozarządowe także m.in. poprzez: udostępniając częściowo pomieszczenia będącego w jego zasobach, które staje się pewnego rodzaju inkubatorem aktywności społecznej; płacąc za szkolenia dla ngo-sów; przekazując np. prowadzenie WTZ-ów stowarzyszeniom lokalnym; rozwijając stronę internetową skierowana do sektora organizacji pozarządowych, która w sposób klarowny (podział tematyczny) i kompleksowy pozwala na uzyskanie informacji interesujących przedstawicieli tego sektora; przekazując różnego typu informacje dotyczące problematyki III-go sektora do organizacji pozarządowych.

Pon., 15 Sp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka