Sejmowa komisja polityki społecznej i rodziny przygotowała projekt nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych. Głównym celem nowelizacji jest zwiększenie liczby osób niepełnosprawnych zatrudnionych w urzędach samorządowych.
Najważniejsza dla samorządów zmiana zakłada, że w toku rekrutacji ma być wyłanianych nie więcej niż 5 kandydatów, przedstawionych kierownikowi danej jednostki. Jeżeli w miesiącu poprzedzającym nabór pracownicy niepełnosprawni będą stanowić w urzędzie mniej niż 6 proc. ogólnej liczby pracowników, osoba niepełnosprawna będąca w pierwszej piątce kandydatów będzie miała pierwszeństwo w zatrudnieniu. Projektodawcy zaznaczają jednak, że proponowane zmiany nie dotyczą stanowisk kierowniczych.
Kolejna nowa jakość wnoszona przez projekt nowelizacji to zasada, że w ogłoszeniu o naborze urzędy będą musiały podawać informację o najważniejszych dla danego stanowiska pracy czynnikach utrudniających wykonywanie zadań oraz informację o wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Urząd prowadzący nabór będzie też musiał określić szczegółowe wymagania niezbędne na danym stanowisku pracy oraz tzw. wymagania dodatkowe, pozwalające na poprawne wykonywanie wszystkich zadań.
W intencji projektodawców zmiany te mają pomóc w zwiększeniu zatrudnienia osób niepełnosprawnych nie tylko w urzędach samorządowych, ale też w instytucjach państwowych. W Kancelarii Sejmu na przykład wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych wynosi zaledwie ok. 1 proc.
Projekt nowelizacji ustaw o służbie cywilnej, o pracownikach urzędów państwowych i pracownikach samorządowych, który dotyczy pierwszeństwa w zatrudnieniu dla osób niepełnosprawnych w urzędach, poparły w Sejmie wszystkie kluby parlamentarne.
Zainteresowani mogą pobrać projekt nowelizacji tutaj.
Źródło: sejm.gov.pl, samorzad.pap.pl