Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Psycholog jest kluczowy dla dziecka w pieczy zastępczej

Psycholog jest kluczowy dla dziecka w pieczy zastępczej fotolia.pl

Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministry Rodziny Pracy i Polityki Społecznej o uszczegółowienie zakresu zadań psychologa zatrudnianego w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz określenie czasu, który ma przeznaczyć na pracę psychologiczną z dzieckiem.

Jak wskazuje Rzeczniczka Praw Dziecka stres związany z permanentnym przebywaniem w pieczy zastępczej, ale również z niewłaściwym traktowaniem ze strony innych wpływa na rozwój mózgu, szczególnie w obszarach odpowiedzialnych za regulację emocji, zdolności do radzenia sobie ze stresem oraz budowanie zdrowych relacji. Dziecko, którego potrzeby emocjonalne są ignorowane, może rozwijać poczucie odrzucenia i niską samoocenę.

Zdaniem RPD, brak wsparcia psychologicznego uniemożliwia zdrowe przetwarzanie trudnych emocji i sytuacji, co prowadzi do problemów emocjonalnych, takich jak lęk, depresja czy trudności z nawiązywaniem bliskich relacji w przyszłości. Wszystkie te czynniki wpływają na rozwój psychospołeczny dziecka hamując jego zdolność do budowania pewności siebie, zaufania do innych oraz zdrowej samooceny. Dzieci te mogą także doświadczać trudności w nauce, trudności w skupieniu uwagi i problemów z radzeniem sobie z wyzwaniami dnia codziennego.

Rzeczniczka przypomniała, że w sprawie realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych wypowiedziała się w 2022 r. Najwyższa Izba Kontroli. W toku badania przeprowadzanego w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych ujawniono liczne nieprawidłowości dotyczące m.in.: fizycznego i psychicznego znęcania się nad dziećmi, systemu stosowanych w placówce nagród i kar, braku przejrzystości co do różnicowania kwot kieszonkowego wypłacanego wychowankom, ograniczenia wyjść poza teren placówki w czasie wolnym czy udzielania naruszającej poczucie godności dziecka i mogącej być dla niego poniżającą nagany dyrektora placówki.

Z informacji o wynikach kontroli przeprowadzonej przez NIK wynika jednak, że nie wszystkie placówki mobilizowały rodziców biologicznych do aktywnego i świadomego udziału w programach reintegracyjnych, udzielając im przy tym wsparcia i poradnictwa pedagogicznego, terapeutycznego oraz psychologicznego. Działania każdej z placówek głównie skupiały się na zaspokojeniu podstawowych potrzeb życiowych wychowanków. Jeśli jednak chodzi o zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu, jak na przykład opieki psychologicznej czy terapeutycznej stwierdzono zaniedbanie tego obszaru.

W związku z powyższym Rzeczniczka zwróciła się z prośbą o wystosowanie odpowiedniego apelu do organów prowadzących placówki opiekuńczo-wychowawcze, by podjęły próby promocji oraz rozpowszechniania informacji o rekrutacjach przebiegających na stanowiska psychologów w związku z tak ogromnymi potrzebami w tym zakresie.

Źródło: RPD 

Pt., 29 Lst. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek