Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania (cz. 3)

Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania (cz. 3) fotolia.pl

Kompozycja i format

  • Używaj formatu łatwego do czytania, użytkowania i kopiowania. Na przykład formatu A4 lub A5.
  • Pomyśl o objętości swojego dokumentu. Książka która ma 100 stron jest zbyt długa. Ludzie mogą pomyśleć, że nie są w stanie przeczytać tak długiej książki.
  • Nie używaj wzornictwa lub grafiki, które mogą utrudniać przeczytanie i zrozumienie twojego dokumentu.Nie używaj tła, które utrudni odczytanie tekstu.
  • Ostrożnie używaj ciemnego tła. Jeśli to robisz upewnij się, że tło jest wystarczająco ciemne a pismo wystarczająco jasne.

Pisanie

  • Zawsze używaj wyraźnej, łatwej do odczytania czcionki. Nie powinieneś używać czcionek szeryfowych, ponieważ kształt liter jest wtedy mniej wyraźny. Na przykład Arial lub Tahoma to czcionki łatwe. Century i Times New Roman to czcionki trudne do czytania.
  • Nie używaj pisma, które jest zbyt mocno ściśnięte.
  • Nie używaj pisma, które jest zbyt jasne lub zbyt słabo wydrukowane.
  • Nie używaj kursywy.
  • Nie używaj czcionki o ozdobnym kroju.
  • Zawsze używaj dużego druku.
  • Nie pisz całych słów wielkimi literami
  • Staraj się używać tylko jednego typu pisma w całym tekście.
  • Podkreślenia mogą utrudnić osobom niepełnosprawnym intelektualnie odczytanie tekstu. Używaj podkreśleń bardzo ostrożnie.
  • Tam, gdzie to możliwe unikaj pisania kolorowym drukiem ponieważ:
    • niektórzy ludzie nie widzą różnic między kolorami,
    • niektórzy mogą chcieć skserować dokument,
    • niektóre kolory są źle widoczne na niektórych tłach.

Źródło: Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania. Tłumaczenie Biuro Rzecznika do Spraw Osób Niepełnosprawnych

Pon., 25 Kw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel