Sejmowa Komisja do Spraw Petycji wystąpiła z inicjatywą dokonania zmian w ustawie – Prawo oświatowe. Dotyczą one umożliwienia członkom organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego (tj. radnym) uczestnictwo w komisji konkursowej dokonującej wyboru dyrektora szkoły lub placówki – gdy ta szkoła lub placówka jest prowadzona przez JST.
Proponowana nowelizacja stanowi reakcję Komisji ds. Petycji na petycję skierowaną do Sejmu RP, którą Komisja uznała za zasadną.
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, do komisji konkursowej dokonującej wyboru dyrektora szkoły lub placówki powołuje się m.in. trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę lub placówkę.
Powszechnie przyjmowana interpretacja przepisów stanowi, że takim przedstawicielem może być jedynie przedstawiciel organu wykonawczego, rozumiany jako pracownik urzędu obsługującego organ. Aktualnie Prawo oświatowe w sposób wyczerpujący określa skład i liczbę członków komisji konkursowej i nie wskazuje wprost, że w jej skład mogą wchodzić radni, a organ prowadzący nie ma prawa tych zasad zmieniać i powołać do składu komisji członków organów stanowiących.
Co istotne, proponowane przez Komisję ds. Petycji rozwiązanie zyskało pozytywną opinię Ministra Edukacji i Nauki, który wskazał, że takie rozwiązanie znajdowało się w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, zawartym w druku nr 1812.
Projektodawcy przewidują, że nowelizacja wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Z treścią projektu ustawy można zapoznać się tutaj