21 czerwca br. sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży rozpatrzyła informację na temat funkcjonowania bibliotek szkolnych oraz stanu czytelnictwa wśród uczniów, a także zapoznała się z informacją Biblioteki Narodowej o wynikach badań dotyczących problematyki funkcjonowania bibliotek szkolnych oraz stanu czytelnictwa wśród uczniów.
Anna Zalewska, minister edukacji narodowej zwróciła uwagę na wzmocnienie roli bibliotek szkolnych i znaczenia czytelnictwa w nowym prawie oświatowym, przedstawiła efekty przeprowadzonej w roku szkolnym 2016/2017 kontroli funkcjonowania bibliotek szkolnych, a także poinformowała o nakładach na programy ministerstwa dotyczące promowania czytelnictwa i realizacji tych programów.
Podsekretarz stanu z Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Magdalena Gawin zreferowała działania, jakie prowadzi ministerstwo przy udziale Biblioteki Narodowej oraz Instytutu Książki na rzecz rozwoju czytelnictwa. Omówiła realizację Narodowego Programu Czytelnictwa w zakresie pozostałych dwóch priorytetów:
- Zakupu nowości wydawniczych do bibliotek publicznych oraz
- Infrastruktury bibliotek.
Stwierdziła, że w ostatnim okresie zaobserwowano zahamowanie spadku poziomu czytelnictwa, odnotowano nawet nieznaczny wzrost w tym zakresie.
Dyrektor Biblioteki Narodowej – Tomasz Makowski zwrócił uwagę, że czytanie jest zachowaniem społecznym. W rodzinie albo innej bliskiej grupie ludzi, w której jest osoba, która czyta książki, istnieje 82% szansa, że pozostałe osoby również będą czytać. Stwierdził, że promocja czytelnictwa będzie skutecznie funkcjonować dzięki autorytetom, osobom znanym, budzącym zaufanie. Dobrym pomysłem w zakresie promocji czytelnictwa byłoby zapoznanie dzieci z bibliotekami dla dorosłych jako ciekawymi, bezpiecznymi miejscami. Dyrektor podkreślił także wagę wkładu jednostek samorządu terytorialnego w odpowiednie funkcjonowanie bibliotek jako głównych ich fundatorów. Wskazał również, że podczas przeprowadzonych badań stwierdzono wzrost czytelnictwa wśród dziewcząt.
W przeprowadzonej dyskusji posłowie odnieśli się m.in. do:
- przedmiotu „czytanie” w szkołach podstawowych jako ważnego instrumentu promocji czytelnictwa wśród dzieci,
- zasadności wprowadzenia nadzoru Ministra Edukacji Narodowej nad zasobami szkolnych bibliotek,
- zapewnienia odpowiedniej rekomendacji dla młodych czytelników w bibliotekach,
- dostępności odpowiednich miejsc do zakupu książek, a także kwestii książek wystawionych na sprzedaż w supermarketach,
- wprowadzenia przez Bibliotekę Narodową nowego systemu „OMNIS” w kontekście istniejącego systemu „NUKAT”,
- roli członków rodziny (dziadków, babć) w „dziedziczeniu” czytelnictwa w rodzinie i sposobów promocji czytelnictwa wśród nieczytających,
- poprawy sytuacji księgarni w małych miastach, jako przedsiębiorstw pełniących nie tylko funkcje komercyjne, ale i popularyzatorskie,
- szczegółów finansowania przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego czasopism literackich.