16 maja 2024 r. obradował Zespół ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST.
Pakiet rozporządzeń
Pod opiniowanie Zespołu poddano projekty rozporządzeń przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury.
Bezwarunkową opinię pozytywną uzyskał jedynie projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie doskonalenia techniki jazdy.
Pozytywne opinie, jednakże „okraszone” stosowną uwagą, otrzymały następujące projekty:
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników (WPL MI 36),
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych (WPL MI 26),
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami,
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych i pojazdów przewożących wartości pieniężne,
- rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania uprawnień przez instruktorów i wykładowców, opłat oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także stawek wynagrodzenia członków komisji.
„Okrasa” w postaci uwagi dotyczy konieczności podniesienia wysokości opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych przez starostwa. Wskazano również na konieczność omówienia tej kwestii na czerwcowym posiedzeniu plenarnym KWRiST.
„Zamrożone opłaty” – ZPP ponownie apeluje
Do opisanego powyżej pakietu rozporządzeń swoje uwagi zgłosił Związek Powiatów Polskich (można się z nimi zapoznać tu, tu, tu i tutaj).
ZPP przypomniał, że już od kilku lat sygnalizuje Ministerstwu Infrastruktury potrzebę zwiększenia opłat za wydawanie przez starostwa dokumentów komunikacyjnych, a ostatnio problem ten został poruszony w trakcie obrad Zespołu ds. Infrastruktury KWRiST 20 marca 2024 r. oraz na posiedzeniu plenarnym KWRiST 23 kwietnia 2024 r.
O co chodzi? Otóż opłaty za dokumenty komunikacyjnie nie były zmieniane od dwóch dekad, pomimo znaczącego wzrostu kosztów świadczenia usług, w tym kosztów ponoszonych przez starostwa na rzecz spółki Skarbu Państwa – Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.
ZPP przypomniał, że PWPW dokonuje od II kwartału br. waloryzacji cen dokumentów komunikacyjnych o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem za 2023 r., co w praktyce oznacza wzrost cen o 11,4%. Kolejna podwyżka cen zakupu dokumentów od PWPW powodować będzie pogłębiającą się niewspółmierność przychodów do wydatków na realizację przez powiaty zadań związanych z rejestracją pojazdów i wydawaniem uprawnień do kierowania pojazdami.
Związek wyraził również obawę, że w przypadku niezałatwienia sprawy na aktualnym etapie, Ministerstwo odłoży rozwiązanie przedstawionego problemu o co najmniej kilka lat.
W rezultacie strona samorządowa oczekuje pilnego podniesienia wysokości obowiązujących opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych, a także przedstawienia przez resort propozycji rozwiązań i harmonogramu ich wdrożenia.
Temat opłat ma powrócić na czerwcowe posiedzenie plenarne KWRiST.