Posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli, które miało miejsce w dn. 26 sierpnia 2011 roku byłoby wyjątkowo nudne, gdyby nie elektryzująca środowiska samorządowe kwestia wzorów oświadczeń o stanie majątkowym.
Jak już informowaliśmy na naszych łamach przesłanką do opracowania nowych wersji rozporządzeń była w pełni zasługująca na poparcie kwestia uporządkowania zagadnień budzących wątpliwości. Problem w tym, że przy okazji następuje znaczące rozszerzenie zakresu zbieranych danych i przekonstruowanie wzorów rozporządzeń w sposób zwiększający pracochłonność działań związanych z ich publikowaniem. W konsekwencji na posiedzeniu toczyła się ożywiona dyskusja między stroną samorządową a rządową. Dla oddania atmosfery warto jest przytoczyć dwa stanowiska strony rządowej:
- na podniesiony przez stronę samorządową zarzut przekroczenia upoważnienia ustawowego do wydania wzoru oświadczenia o stanie majątkowym poprzez żądanie wskazania źródła nabycia majątku (gdyż takie informacje w żaden sposób nie mogą być uznane za mieszczące się w kategorii informacji o stanie majątku) strona rządowa odpowiedziała, iż nie widzi potrzeby analizowania tej kwestii skoro RCL nie wskazało na taką wątpliwość;
- na argumenty wskazujące na niepraktyczność odstąpienia od podziału oświadczenia na części A i B (zawierającej dane nie podlegające ujawnieniu) strona samorządowa usłyszała, że skoro w innych oświadczeniach dane takie są zaczerniane nie ma podstaw by w samorządzie było inaczej. Nawet gdy jest to rozsądniejsze…
Ostatecznie ustalono, że projekty:
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, sekretarza województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa;
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty;
- rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta będą przedmiotem dalszych prac.
Pakiet aktów wykonawczych związanych z ochroną informacji niejawnych został pozytywnie zaopiniowany po uwzględnieniu części uwag zgłoszonych przez miasto Kraków. Były to:
- projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu oznaczania materiałów i umieszczania na nich klauzul tajności;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie środków bezpieczeństwa fizycznego stosowanych do zabezpieczania informacji niejawnych;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych oraz sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych;
- projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadawania, przyjmowania, przewożenia, wydawania i ochrony materiałów zawierających informacje niejawne.
Pozostałe projekty zostały zaopiniowane pozytywnie bez uwag. Były to:
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu doręczania kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do czynnej;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu wykonywania przez strażników gminnych (miejskich) niektórych czynności;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu pokrywania należności i opłat mieszkaniowych żołnierzom w czynnej służbie wojskowej;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu zawieszania spłat pożyczek i kredytów żołnierzom w czynnej służbie wojskowej oraz członkom ich rodzin;
- projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych uprawnień żołnierzy w czynnej służbie wojskowej do przejazdów na koszt wojska;
- projekt stanowiska Rządu wobec senackiego projektu ustawy o petycjach (druk nr 4261);
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej w sprawie przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w 2012 r. – strona samorządowa podkreśliła, iż termin kwalifikacji na rok 2012 jest wybrany zdecydowanie fortunniej niż w roku bieżącym, kiedy to pokrył się z terminem egzaminów maturalnych;
- projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie trybu i terminów zawiadamiania gmin o osobach pozbawionych prawa wybierania – strona samorządowa wskazała przy tym, że projekt ten powinien być opracowany znacznie wcześniej;
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Zdrowia w sprawie warunków korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej osób odbywających służbę w obronie cywilnej;
- projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Zdrowia w sprawie zasad korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej osób wykonujących obowiązek szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony.
Przewidziany do rozpatrzenia w ramach spraw różnych projekt założeń projektu ustawy o niektórych sposobach unikania konfliktu interesów po raz kolejny został zdjęty z porządku obrad – tym razem przyczyną był urlop min. Julii Pitery.