Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami zwroty nienależnie otrzymanych kwot subwencji ustalonych na rok budżetowy oraz nierozdzielone środki z tytułu wpłat na część równoważącą subwencji ogólnej tworzą rezerwę subwencji przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 31 stycznia 2013 roku, sygn. akt K 14/11 uznał przepis ustanawiający rezerwę subwencji za niezgodny z Konstytucją RP w zakresie, w jakim nie określa on kryteriów, którymi powinien kierować się minister właściwy do spraw finansów publicznych, dysponując rezerwą przeznaczoną dla jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiednią zmianę normatywną przygotował Minister Finansów. Zajmie się nią teraz Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Zgodnie z propozycją resortu środki rezerwy subwencji ogólnej mają być przeznaczone dla:
- jednostek samorządu terytorialnego, uwzględniając poziom ich dochodów podatkowych oraz wysokość poszczególnych części subwencji ogólnej, z wyłączeniem części oświatowej subwencji ogólnej, i wpłat dokonanych do budżetu państwa;
- jednostek samorządu terytorialnego, uwzględniając ich szczególne potrzeby wydatkowe w zakresie zadań własnych realizowanych w roku budżetowym;
- gmin, które w roku budżetowym dokonały wpłat do budżetu państwa na część równoważącą subwencji, uwzględniając ich sytuację finansową.
Podział rezerwy ma następować nie później niż do dnia 16 grudnia roku budżetowego.
Omówioną zmianę zawiera ustawa o zmianie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, której projekt został przesłany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną. Dalsze ujęte w tym projekcie zmiany ukierunkowane są na wprowadzenie dodatkowych ograniczeń w zakresie wydatków publicznych, w szczególności poprzez: odstąpienie w 2013 roku od ustawowego obowiązku przeznaczenia na finansowanie potrzeb obronnych RP wydatków w wysokości nie niższej niż 1,95% PKB w roku poprzednim, zawieszenie waloryzacji wydatków a dotację na dofinansowanie zadań projakościowych w szkolnictwie wyższym oraz przeniesieniem z budżetu państwa na spółkę PKP PLK S.A. części wydatków na modernizację infrastruktury kolejowej.