Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Strategia Rozwoju Transportu na finiszu

W maju ub.r. informowaliśmy na naszych łamach o projekcie Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020. Obecnie prace nad tym projektem są na ukończeniu – a o ich tempie najlepiej świadczy fakt, że ten niewątpliwie istotny dokument strategiczny został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska… w trybie obiegowym. Uwagi do projektu rozesłanego 20 marca można zgłaszać do dnia 26 marca.

W stosunku do przedstawionej wcześniej wersji doprecyzowane zostały priorytetowe cele w zakresie stworzenia nowoczesnej i wydanej infrastruktury transportowej państwa. Ustalono, że w pierwszym podokresie (2011 – 2020 rok) należy przede wszystkim skoncentrować się na dokończeniu nadrabiania zaległości infrastrukturalnych w zakresie zwiększenia dostępności transportowej w Polsce (drogi, koleje, lotniska, porty) i do tego czasu zorganizować podstawową infrastrukturę zintegrowanego systemu transportowego. W okresie drugim (2020 – 2030) planowane jest skupienie się na zwiększaniu poziomu nasycenia infrastrukturą i stworzeniu zintegrowanego, samofinansującego się (tam gdzie jest to możliwe) systemu transportowego.

Jako podstawowe kierunki działań w zakresie modernizacji i przestrzennego rozmieszczenia infrastruktury przewidziano:

  1. Rozwój sprawnych i multimodalnych połączeń Warszawy z wszystkimi miastami wojewódzkimi i siecią europejską
  2. Rozwój efektywnych połączeń transportowych miast wojewódzkich z najważniejszymi ośrodkami miejskimi w kraju i w relacjach europejskich
  3. Rozwijanie wewnętrznego systemu transportowego obszarów funkcjonalnych miast (FUA) i jego integracja - (m.in. bezkolizyjne skrzyżowania, obwodnice, transport publiczny)
  4. Rozwijanie połączeń transportowych miedzy ośrodkami subregionalnymi i obszarami wiejskimi, a ośrodkami miejskimi i wojewódzkimi oraz poprawa połączeń lokalnych
  5. Wzmacnianie powiązań transportowych zapewniających dostęp z miast wojewódzkich do obszarów o specyficznych walorach i potencjałach rozwojowych (turystyka, przemysł, kultura, środowisko itp.)
  6. Wzmacnianie połączeń transportowych  Polski Wschodniej, z obszarami o większych perspektywach rozwojowych
  7. Rozwijanie połączeń transportowych usprawniających komunikację z obszarów przygranicznych do ośrodków wzrostu i miejsc pracy oraz w szczególności na obszarach położonych wzdłuż zewnętrznych granic UE, rozbudowa sieci połączeń transgranicznych
  8. Rozwijanie i integrowanie systemów transportu publicznego poprzez m.in. tworzenie infrastruktury węzłów przesiadkowych transportu kołowego i kolejowego w celu poprawy wahadłowej mobilności przestrzennej na poziomie lokalnym i regionalnym
  9. Rozwój i budowanie infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego
  10. Rezerwacja  terenów pod potencjalne inwestycje infrastrukturalne, które mogą być przedmiotem planowania strategicznego po 2020 r.

Wyznaczone cele są w obecnej wersji projektu strategii w wielu miejscach bardziej szczegółowo opisane, lecz jednocześnie niejednokrotnie znacznie mniej ambitne. Dotyczy to w szczególności transportu kolejowego, gdzie w szczególności do roku 2020 zaplanowano jedynie podjęcie decyzji co do dalszych losów Kolei Wielkich Prędkości (a nie wykonanie pierwszych 450 km jak pierwotnie planowano) oraz zniesiono większość wskaźników liczbowych określających planowane cele.

Realizacja zaproponowanych celów infrastrukturalnych ma opierać się na kilku fundamentalnych zasadach:

  • kontynuacji – mając na względzie konieczność zachowania ciągłości prac planistycznych - dużych, wieloletnich projektów ujętych w aktach prawnych i programach sektorowych, z okresowym uwzględnianiem nowych uwarunkowań realizacyjnych;
  • pragmatycznym programowaniu zakresu i harmonogramu nowych inwestycji infrastrukturalnych w świetle istniejących uwarunkowań finansowych;
  • dążeniu do maksymalnej absorpcji funduszy Unii Europejskiej (również w kolejnej perspektywie finansowej), możliwych do wykorzystania na działanie przewidziane w SRT;
  • dalszej eliminacji barier utrudniających i opóźniających realizację projektów inwestycyjnych; 
  • szerokiej informacji i konsultacji społecznej programów inwestycji infrastrukturalnych, w tym upowszechnianie aktualizowanych na bieżąco materiałów kartograficznych i statystycznych; 
  • wypracowaniu optymalnego modelu finansowego, niezbędnego do realizacji celów SRT.

Wszystkich zainteresowanych przyszłością transportu w Polsce zachęcamy do zapoznania się z całością projektu Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku).

Czw., 22 Mrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski