Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Sprawnie i merytorycznie

Pierwsze tegoroczne posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska w dniu 16 stycznia b.r. było również inauguracyjnym posiedzeniem Macieja Jankowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w roli współprzewodniczącego ze strony rządowej. Objęcie tej funkcji przez doktora nauk prawnych z uprawnieniami radcy prawnego przełożyło się na jakość prac – problemy formalne były rozstrzygane sprawnie, bez prób przekonania strony samorządowej do obchodzenia przyjętych zasad funkcjonowania.

Na posiedzeniu najżywszą dyskusję wzbudził projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. Projekt ten wprowadza bowiem – bez zapewnienia odpowiednich środków finansowych i przy braku wyraźnego upoważnienia ustawowego – obowiązek rejestracji kandydatów na kierowców w powiatach. Sprzeciwili się temu w sposób zdecydowany przedstawiciele Związku Powiatów Polskich. Przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej próbowali uzasadniać prawidłowość zaproponowanych rozwiązań, jednak gdy okazało się, że resort dysponuje obecnie nowszą wersją projektu niż ten przesłany Komisji Wspólnej projekt został zdjęty z porządku obrad.

Z porządku obrad zostało zdjętych 6 kolejnych projektów. Szczegółowo:

  1. ze względu na uprzednie wydanie bezprzedmiotowe stało się wyrażanie opinii o projekcie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
  2. ze względu na niezakończone uzgodnienia międzyresortowe zdjęto z porządku obrad:
    a) projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Strona rządowa zasygnalizowała jednak, że prawdopodobnie nie będzie możliwe uwzględnienie uwag zgłoszonych przez poszczególne województwa,
    b) projekty tworzące „trójpak energetyczny”:
    i) projekt ustawy – Prawo energetyczne,
    ii) projekt ustawy o odnawialnych źródłach energii,
    iii) projekt ustawy – Prawo gazowe.
    Przeprowadzona została jednak krótka dyskusja, w ramach której Związek Województw wyraził niezadowolenie pominięciem samorządu województwa w systemie planowania energetycznego i zapowiedział negatywne zaopiniowanie projektów, jeśli określone uprawnienia nie zostaną przyznane;
  3. ze względu na liczbę szczegółowych uwag i wynikającą stąd trudność w udzieleniu odpowiedzi na posiedzeniu Zespołu ustalono, że stanowisko strony rządowej wobec projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach zostanie przedstawione na piśmie do piątku, 20 stycznia, zaś strona samorządowa swoje stanowisko zajmie w przeddzień posiedzenia plenarnego;

Wśród projektów pozytywnie zaopiniowanych najdłuższa dyskusja dotyczyła projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych w zakresie dróg publicznych. Przypominamy, że jest to projekt, który ma umożliwić oddawanie do użytku dróg, których budowa nie została zakończona. Wskazano, że jest to nie tylko dobitny wyraz bezsilności państwa, lecz również poważna groźba długiego funkcjonowania „rozgrzebanych” dróg. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że ktokolwiek znajdzie wystarczającą odwagę polityczną do tego by zamknąć funkcjonującą autostradę, nawet jeśli nie zastanie wykończona… Ostatecznie jednak projekt został zaopiniowany pozytywnie – jak wskazywano w uzasadnieniu jest on jedyną szansą na uzyskanie przejezdności dróg przed EURO 2012…

Pozytywnie zostały zaopiniowane:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykorzystywania leśnego materiału rozmnożeniowego poza regionem jego pochodzenia;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu, obszarów i mapy regionów pochodzenia leśnego materiału podstawowego;
  3. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska oraz Ministra Gospodarki w sprawie określenia gęstości drewna;
  4. projekt aktualizacji Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców;
  6. projekt Wytycznych w zakresie sposobu korygowania wydatków nieprawidłowo poniesionych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko;
  7. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie sposobu przeprowadzenia aukcji uprawnień do emisji;
  8. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie prowadzenia kursów z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych. Opinia ma charakter wstępny – odpowiedź strony rządowej na postulaty strony samorządowej została przekazana w czasie uniemożliwiającym szczegółową analizę. Pobieżna weryfikacja wskazała jednak, że uwzględnione zostały główne postulaty samorządu;
  9. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego;
  10. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych;
  11. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie finansowego wsparcia na tworzenie lokali socjalnych, mieszkań chronionych i lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy niestanowiących lokali socjalnych.

Projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych po uwzględnieniu uwag nie budził już zastrzeżeń. Wydanie ostatecznej decyzji zostało jednak wstrzymane ze względu na zaginiecie uwag zgłoszonych przez województwo mazowieckie.

Czw., 19 St. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski