W celu przeciwdziałania niszczenia dróg przez przeładowane pojazdy z drewnem nowelizacja Prawa o ruchu drogowym wprowadziła zmiany dotyczące wyliczania rzeczywistej masy ładunku. Do tej pory sprawdzenie masy wymagało zważenia pojazdu; zgodnie z przyjętą zmianą będzie ona obliczana jako iloczyn objętości i normatywnej gęstości ustalonej dla danego gatunku drewna przez działających wspólnie ministra właściwego do spraw środowiska i ministra właściwego do spraw gospodarki. Objętość ładunku jest znana, gdyż wywóz drewna z lasu następuje na podstawie kwitów wywozowych zawierających m.in. informację o objętości drewna w m3. W konsekwencji kontrola będzie mogła być dokonywana bez konieczności ważenia pojazdu.
Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska oraz Ministra Gospodarki w sprawie określenia gęstości drewna trafił właśnie do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska. Średnia normatywna wartość gęstości danego gatunku drewna została ustalona przy uwzględnieniu średniej wilgotności w oparciu o literaturę i zebrane opinie m.in., Instytutu Technologii Drewna. Zgodnie z zawartą w projekcie tabelą największą gęstość ma drewno bukowe (1070 kg/m3) przed dębowym (1000 kg/m3). Najmniejszą gęstość ma natomiast drewno lipowe i topolowe (po 730 kg/m3).