Zmiany prawne wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2012 roku, w szczególności nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym wymusza wprowadzenie zmian w trybie dopuszczania pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
Nastąpi to na podstawie rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach, którego projekt trafił do Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.
Wprowadzane zmiany można podzielić na dwie główne grupy:
- Uregulowanie warunkowej rejestracji czasowej. Zgodnie z dodawanym z początkiem Nowego Roku art. 74 ust. 2a i 2b Prawa o ruchu drogowym czasowej rejestracji można dokonać, pomimo braku koniecznych w przypadkach wskazanych prawem: dowodu odprawy celnej przywozowej, dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju (lub brak takiego obowiązku) oraz zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie podatku od towarów i usług (lub braku takiego obowiązku), o ile dokumenty te zostaną złożone przed wydaniem dowodu rejestracyjnego, zaś właściciel pojazdu złoży oświadczenie, że w okresie od tej rejestracji do wydania dowodu rejestracyjnego nie nastąpi zmiana w zakresie własności pojazdu. W takim przypadku w pozwoleniu czasowym dokonuje się adnotacji „zarejestrowano warunkowo”. Niedokonanie uzupełnienia wskazanych dokumentów powoduje zawiadomienie przez organ rejestrujący właściwego organu podatkowego lub celnego. W rozporządzeniu precyzuje się również, że po upływie terminu czasowej rejestracji organ rejestrujący wzywa do zwrotu pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych.
- Zmiany w zakresie adnotacji dotyczących kwestii podatkowych. Wprowadza się bowiem nowe adnotacje: „PIT-x” i „CIT-x” (gdzie „x” oznacza właściwą literę) – dla określonych kategorii pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, które nie są zaliczane do samochodów osobowych.
Wszystkie osoby zaangażowane w dopuszczanie pojazdów do ruchu zachęcamy do zapoznania się z całością projektu rozporządzenia.