Zasady gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków określone są dla każdego portu poprzez specjalny plan. Wynika to z dyrektywy 2000/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2000 roku w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów wytwarzanych przez statki i pozostałości ładunków. Dokonana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego kontrola implementacji tej dyrektywy do polskiego porządku prawnego wskazała na konieczność wprowadzenia odpowiednich zmian.
W konsekwencji opracowany został projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie portowych planów gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków.
Wprowadzane zmiany dotyczą:
- wprowadzenia jako obligatoryjnego elementu portowego planu gospodarki odpadami oceny zapotrzebowania na portowe urządzenia do odbioru odpadów (nie wszystkie z dotychczas opracowanych plany zawierały taką ocenę);
- zagwarantowania przeprowadzenia konsultacji projektów portowych planów gospodarowania odpadami ze wszystkimi użytkownikami portów. Nastąpi to poprzez wprowadzenie obowiązku przedkładania wraz z wnioskiem o zatwierdzenie planów informacji o przebiegu konsultacji;
- zdefiniowania pojęcia „znaczących zmian w działalności portu”. Za takie zostaną uznane:
- zmiany w zakresie infrastruktury portowej, obejmujące budowę nowych terminali, basenów, nabrzeży, instalacji lub obiektów, skutkujące zmianą w dotychczasowym odbiorze odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków, lub
- zmiana ilości lub rodzaju obsługiwanych statków, powodującą konieczność zmiany organizacji odbioru odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków, lub
- trwała zmianę ilości lub rodzaju odbieranych odpadów i pozostałości ładunkowych ze statków, powodującą konieczność ponownej organizacji ich odbioru.