Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w postępowaniach środowiskowych

Czeka nas obszerna nowelizacja ustawy regulującej udostępnianie informacji o środowisku i udział społeczeństwa w postępowaniach dotyczących środowiska. Wynika to zarówno z konieczności uwzględnienia zmian prawa unijnego, jak i poprawienia błędów w implementacji dotychczasowych przepisów. Część zmian jest również wynikiem analizy funkcjonowania obowiązujących rozwiązań.

Najistotniejsze zmiany dotyczą:

·        wprowadzenia obowiązku składania przez osoby sporządzające kartę informacyjną przedsięwzięcia lub raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko podpisów wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz wprowadzenie obowiązku składania, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczeń o spełnieniu wymagań w zakresie doświadczenia zawodowego lub wykształcenia – przy jednoczesnych zmianach w tych wymaganiach. Zmiana ta jest odpowiedzią na często spotykaną niską jakość dokumentacji przygotowywanej w związku z postępowaniem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;

·        wprowadzenie obowiązku uwzględniania w karcie informacyjnej przedsięwzięcia oraz w ramach analizy kryteriów przy wydawaniu postanowienia w sprawie obowiązku przeprowadzenia oddziaływania na środowisko, informacji pozwalających na ocenę kumulowania się przedsięwzięć planowanych. Uwzględniane będą te przedsięwzięcia, dla których został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzji równoważnej;

·        wskazania, że przy ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko należy uwzględniać nie tylko wpływ przedsięwzięcia na rośliny i zwierzęta, lecz również na grzyby. Warto w tym miejscu wskazać, że zgodnie ze współczesną systematyką grzyby tworzą odrębne królestwo – na równi z wymienionymi wcześniej roślinami i zwierzętami;

·        ustalenia, że jednym z elementów opisu przewidywanego oddziaływania na środowisko poszczególnych analizowanych wariantów jest również ocena wpływu na klimat;

·        wydłużenia z 4 do 6 lat okresu, w jakim na podstawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach można ubiegać się o wydanie następczych decyzji inwestycyjnych lub dokonywać zgłoszenia;

·        rozstrzygnięcia, że w przypadku gdy inwestorem danego przedsięwzięcia jest gmina lub jej podmiot zależny decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach będzie wydawał nie wójt, lecz regionalny dyrektor ochrony środowiska;

·        zastąpienia w katalogu podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie pojęcia „organy administracji” pojęciem „władze publiczne” – w związku z rozszerzeniem tego katalogu;

·        ograniczenia przypadków, w których podmioty zobowiązane mogą odmówić udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie. W stosunku do stanu obecnie obowiązującego konieczne będzie każdorazowe wskazanie, że ujawnienie takich informacji negatywnie wpłynie na ochronę interesów i tajemnic chronionych (do nich zaliczono m.in. ochronę danych przewidzianą przepisami o ochronie informacji niejawnych, tajemnicę statystyczną, prawa autorskie, ale również dane z dobrowolnie dostarczonych przez osoby trzecie dokumentów, o ile osoby te zastrzegły nieudostępnianie tych dokumentów);

·        wydłużenia terminu na udostępnienie dokumentów, o których dane zamieszczone są w publicznie dostępnych wykazach, do trzech dni od dnia złożenia wniosku (obecnie musi to nastąpić w dniu złożenia wniosku, co często jest niemożliwe do wykonania z obiektywnych przyczyn).

Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 2 St. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski