Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Centralizujemy obsługę ewidencji pojazdów i kierowców

Od dłuższego czasu trwają (a przynajmniej tak twierdzi administracja rządowa) prace nad nową wersją Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. O ile zatem inicjatywa legislacyjna dotycząca związanych z CEPiKiem 2.0 zmian nie stanowiła zaskoczenia, to zaproponowany kierunek zmian – już tak.

Oprócz oczywistych zagadnień porządkowych (np. przeniesienie szczegółowego katalogu danych gromadzonych w systemie do aktu wykonawczego – wzorem SIO) i oczekiwanych zmian merytorycznych (np. uwzględnienie w systemie danych z badań technicznych pojazdów, możliwość pozyskiwania danych z innych rejestrów centralnych, np. informacji o zgonie kierowcy), przedstawione Komisji Wspólnej do zaopiniowania założenia zawierają rozwiązania bardzo kontrowersyjne. Proponuje się bowiem, by zadania związane z rejestracją pojazdów oraz wydawaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami były realizowane bezpośrednio w systemie teleinformatycznym, w którym prowadzone są CEP i CEK, nie zaś – tak jak dotychczas – z wykorzystaniem systemów współpracujących z systemem teleinformatycznym CEPiK. Jest to rozwiązanie podążające za wzorem tworzonego właśnie systemu dedykowanego aktom stanu cywilnego. Oznacza ono jednak, że cały wskazany obszar nie będzie mógł być obsługiwany przez kompleksowe systemy informatyczne zarządzania urzędem. Systemy te nie będą bowiem mogły bezpośrednio zasilać ewidencji – konieczne będzie posługiwanie się jedynie słusznym oprogramowaniem zapewnianym przez MSW. Nie jest to dobra perspektywa dla rozwoju e-administracji w Polsce.

Autorzy założeń wskazują, że nowy system umożliwi świadczenie nowych e-usług dla obywateli. Tytułem przykładu wymieniane są:

·         dostęp online dla kierowców do własnych danych;

·         weryfikacja uprawnień kierowców otrzymujących do dyspozycji pojazdy służbowe („Udostępnij dane pracodawcy”);

·         sprawdzanie szkoły jazdy. Usługa „Sprawdź szkołę jazdy” ma pozwolić na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez kursantów;

·         dostęp online do danych własnego pojazdu.

Wszystkie te usługi warto oczywiście wdrożyć – tyle tylko, że nie wymaga to architektury systemu zaproponowanej przez MSW.

Projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma być opiniowany równolegle przez Zespół ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska oraz Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego.

Czw., 17 Lp. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski