Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami najpóźniej na 21 dni przed dniem głosowania spis wyborców musi zostać wydrukowany. Oznacza to, że wszystkie zmiany które są zgłaszane w późniejszym terminie muszą się odbywać odpowiednio albo poprzez wykreślanie wyborcy z wydrukowanej listy, albo też poprzez dopisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu – co sprzyja popełnianiu błędów i jest zarówno pracochłonne jak i kosztochłonne. Stan ten ulegnie zmianie.
Minister Spraw Wewnętrznych zaproponował bowiem, aby przesunąć termin drukowania spisu wyborców – na nie później niż dwa dni przed dniem wyborów.
Zmianie ulegnie też wygląd wydrukowanego spisu wyborców – przewidziane zostaje pole do wskazania dla jakich wyborów spis zostaje sporządzony, połączone zostają kolumny „data urodzenia” i „numer ewidencyjny PESEL”/„numer paszportu” oraz kolumny „numer domu” i „numer mieszkania” oraz następuje zmiana opisu kolumny służącej do potwierdzenia otrzymania karty. Zaproponowane zmiany umożliwią pionowy wydruk spisu.
Przy okazji dokonywanych jest kilka zmian porządkowych.
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie spisy wyborców będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.