Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Definiując ryzyko w PPP

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 roku o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce zmieniła ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym wskazując, że zobowiązania wynikające z umów o PPP nie wpływają na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych w sytuacji, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu. Naturalną konsekwencją tak zredagowanego przepisu stała się konieczność zdefiniowania poszczególnych kategorii ryzyka.

Ryzyko budowy ma objąć zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności zdarzenia związane z opóźnieniem w zakończeniu robót budowlanych, wystąpieniem niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót budowlanych, wzrostem kosztów, zmianą warunków geologicznych, odkryciami archeologicznymi, warunkami meteorologicznymi, prowadzeniem sporów, wypadkami, protestami organizacji społecznych, brakiem zasobów ludzkich i materialnych, wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia, zmianą stanu środowiska naturalnego, wystąpieniem wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność środka trwałego, odbiorem technicznym środka trwałego i wystąpieniem czynników zewnętrznych.

Ryzyko dostępności obejmie zdarzenia skutkujące niższą ilością lub gorszą jakością świadczonych w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług w porównaniu z wielkościami uzgodnionymi w umowie, w szczególności zdarzenia związane z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług, niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości i standardach, brakiem zgodności z normami bezpieczeństwa lub innymi normami branżowymi, wzrostem kosztów, zmianami technologicznymi, brakiem zasobów ludzkich i materialnych, niewłaściwym zarządzaniem i zniszczeniem środków trwałych.

Ryzyko popytu ma natomiast obejmować zmienność popytu na określone usługi w szczególności związaną ze zmianami: cyklu koniunkturalnego, demograficznymi, cen, konkurencji, technologii, trendów rynkowych, inflacji, stóp procentowych i kursu walut.

Projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie ryzyk mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie będzie przedmiotem dalszych prac w Zespole ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 23 Mj. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski