Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Polityka morska RP

W ostatnich miesiącach do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego trafiają projekty najróżniejszych planów i polityk – dotyczących poszczególnych sektorów życia. W październiku jeden z takich projektów dotyczy polityki morskiej.

Jak wskazują projektodawcy misją owej polityki ma być maksymalizacja wszechstronnych korzyści dla obywateli i gospodarki narodowej płynących ze zrównoważonego wykorzystania nadmorskiego położenia kraju ora zasobów mórz i oceanów. Z kolei celem strategicznym ma być osiągnięcie pozycji kraju morskiego efektywnie wykorzystującego swój potencjał poprzez rozwój portów morskich i podniesienie konkurencyjności transportu morskiego – prowadzące do zwiększenia udziału sektora morskiego w PKB.

Polityka morska wymienia trzy główne kierunki rozwoju:

  1. rozwój portów morskich prowadzący do poprawy ich konkurencyjności. Planowane działania to w szczególności: modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej i dostępu do portów od strony morza i lądu, rozwój oferty usługowej w portach, rozwój funkcji intermodalnych w portach będących elementami sieci TEN-T oraz w zielonych korytarzach transportowych, zwiększenie liczby połączeń żeglugowych z innymi portami, zapewnienie odpowiednich urządzeń do odbioru odpadów ze statków i dostępu do elektryczności przy nabrzeżach, czy budowa wizerunku portów jako ważnych biegunów zrównoważonego rozwoju regionów i gmin nadmorskich;
  2. konkurencyjny transport morski. Pod tym pojęciem kryje się w szczególności pakiet działań mających doprowadzić do wzrostu atrakcyjności polskiej bandery (w 2011 roku na 108 statków eksploatowanych przez polskich armatorów morskich polską banderę podnosiło jedynie 15). Są to w szczególności: stworzenie i realizacja nowoczesnych regulacji dotyczących zatrudnienia i pracy na statkach uwzględniających normy europejskie i międzynarodowe, usprawnienie procedury oraz obniżenie opłat z tytułu rejestracji statków pod polską banderą, a także wdrożenie zasad pomocy publicznej dla armatorów morskich;
  3. poprawę bezpieczeństwa i ochrony żeglugi – niezbędną ze względu na zarówno na skalę koncentracji ruchu jednostek pływających na obszarze Morza Bałtyckiego, jak i wzrost gospodarczego wykorzystania morza. Podstawowe cele przewidziane do osiągnięcia to zapewnienie standardów bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie oraz ochrona żeglugi i portów przed zagrożeniami terrorystycznymi i kryminalnymi.

Pozostałe kierunki rozwoju to:

  1. rozwój szkolnictwa, nauki i badań morskich;
  2. zrównoważone wykorzystanie pozostałych zasobów naturalnych mórz i oceanów;
  3. zrównoważony rozwój rybołówstwa morskiego;
  4. poprawa stanu środowiska morskiego i ochrona brzegu morskiego;
  5. poprawa bezpieczeństwa energetycznego kraju;
  6. usprawnienie zarządzania morskiego.

Projekt polityki morskiej RP będzie dyskutowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 4 Prn. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski