Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Budowa drogi S1 nabiera tempa – ruszają kluczowe inwestycje

Budowa drogi S1 nabiera tempa – ruszają kluczowe inwestycje fotolia.pl

Prace nad budową drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą wkraczają w decydującą fazę. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), możliwe jest rozpoczęcie budowy kolejnego odcinka trasy. Nowy fragment o długości 10 km połączy Mysłowice z Bieruniem, stanowiąc część większego projektu, który docelowo usprawni komunikację na południu Polski.

Rozpoczęcie budowy i harmonogram prac
Odcinek S1 Mysłowice – Bieruń będzie realizowany przez firmę Budimex, która odpowiada za projekt i budowę trasy. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe – Kosztowy II i Lędziny, a także miejsca obsługi podróżnych oraz 12 obiektów inżynierskich. Całkowity koszt realizacji tego fragmentu to blisko 490 mln zł.

Budowa drogi S1 obejmuje również inne strategiczne odcinki. Południowe fragmenty trasy mają zostać udostępnione kierowcom już w III i IV kwartale 2025 roku. Dotyczy to odcinków między Oświęcimiem a Bielskiem-Białą oraz Dankowicami a Bielskiem-Białą Hałcnów. Pełne ukończenie całej trasy od Mysłowic do Oświęcimia planowane jest na 2026 rok.

Zakres inwestycji i znaczenie dla regionu
Budowa drogi ekspresowej S1 ma kluczowe znaczenie dla komunikacji w południowej Polsce. Cała trasa będzie miała długość 40 km, a jej realizacja obejmuje także fragmenty innych dróg, m.in. 3,4 km obwodnicy Bierunia i Oświęcimia w ramach drogi krajowej nr 44 oraz 1,4 km trasy pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia.

Nowy odcinek poprawi przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego, odciążając istniejące trasy oraz usprawniając połączenia między Górnym Śląskiem a Małopolską. Ułatwi również transport towarów i wpłynie na rozwój gospodarczy regionu.

Budowa kolejnych odcinków
W ramach realizacji inwestycji prowadzone są także prace na innych fragmentach trasy S1:

  • Bieruń – Oświęcim – odcinek o długości 2,9 km, budowany przez firmę Strabag. Prace są już zaawansowane w 20 proc.
  • Oświęcim – Dankowice – 15-kilometrowy fragment, którego zakończenie planowane jest na III kwartał 2025 roku. Zaawansowanie robót przekracza 90 proc.
  • Dankowice – Bielsko-Biała – odcinek o długości 12 km, który powinien zostać ukończony w IV kwartale 2025 roku. Obecnie zaawansowanie prac wynosi około 80 proc.

Dodatkowo, realizowana jest budowa obejścia Węgierskiej Górki – kluczowego fragmentu trasy na południu województwa śląskiego. Odcinek ten obejmuje dwa tunele oraz estakadę o długości niemal 1 km. Planowane zakończenie prac przypada na koniec 2025 roku.

Finansowanie i przyszłe plany
Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

W przyszłości planowana jest dalsza rozbudowa trasy S1, w tym odcinków od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca oraz od Sosnowca do Lędzin. Dokumentacja projektowa dla tych fragmentów jest już przygotowywana, a realizacja inwestycji przewidywana jest na lata 2027–2030.

Nowoczesna infrastruktura i poprawa komunikacji
Droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Zwardoń to część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową. Trasa ta, po ukończeniu wszystkich odcinków, stanie się w pełni ekspresową arterią o długości ponad 133 km, co znacząco usprawni ruch tranzytowy i lokalny.

Aktualnie w realizacji znajduje się blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Łączna wartość podpisanych umów na budowę wynosi blisko 4 mld zł. Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe połączenie drogowe, a region – nowe możliwości rozwoju gospodarczego.

Źródło: GDDKiA

Śr., 5 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła