Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kolejne podejście do zbiórek publicznych

Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące zbiórek publicznych pochodzą z 1933 roku. Po fiasku prac nad projektem restrykcyjnej ustawy regulującej tą kwestię, Minister Administracji i Cyfryzacji przedstawił nowy projekt. Czas pokaże, czy zostanie on pozytywnie oceniony przez społeczeństwo.

Zgodnie z projektem ustawy zbiórka publiczna jest definiowana jako wszelkie zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze, w miejscu publicznym, na określony, zgodny z prawem cel, pozostający w sferze zadań publicznych (rozumianych jako pokrywające się z katalogiem zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie). Z zakresu działania ustawy zostały explicite wyłączone:

  • zbieranie ofiar na cele religijne, kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą oraz utrzymanie duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywają się w obrębie terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony;
  • zbiórek prowadzonych w drodze loterii pieniężnych i fantowych;
  • zbiórek przeprowadzanych wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę;
  • zbiórek wśród młodzieży szkolnej na terenach szkolnych, odbywających się na podstawie pozwolenia władz szkolnych;
  • zbiórek koleżeńskich w lokalach urzędów publicznych odbywających się na podstawie pozwolenia kierownika urzędu oraz innych zakładach pracy.

Uprawnionymi do przeprowadzania zbiórek publicznych będą organizacje pozarządowe i podmioty zrównane z nimi przez ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także komitety społeczne powołane specjalnie w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.
Zbiórka publiczna będzie mogła być przeprowadzona po uprzednim dokonaniu jej zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej przy pomocy formularza elektronicznego (dopuszcza się zastosowanie formy papierowej). Minister po zweryfikowaniu (w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania formularza zgłoszenia w postaci elektronicznej) poprawności wypełnienia pól obowiązkowych formularza zgłoszenia zamieszcza zgłoszenie na elektronicznym portalu zbiórek publicznych. Portal będzie powszechnie dostępny w Internecie.
Organizator zbiórki publicznej zostanie jednocześnie zobowiązany do sporządzenia i przesłania ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej sprawozdań z przeprowadzonej zbiórki z podaniem wysokości i rodzaju zebranych ofiar (w ciągu 30 dni od zakończenia zbiórki publicznej) oraz ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar. Sprawozdania te również będą dostępne na elektronicznym portalu zbiórek publicznych.

Projekt ustawy będzie równolegle opiniowany przez Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli oraz Zespół ds. Systemu Finansów Publicznych.

Czw., 13 Czrw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski