Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Przyszłość Podlaskiego

W związku z przygotowaniami do nowego okresu programowania kolejne województwa opracowują (lub aktualizują) swoje strategie i przesyłają je do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Aktualnie uczyniło to województwo podlaskie. Warto wskazać, że Strategia Rozwoju tego województwa jest jedną z najoryginalniej opracowanych strategii, jakie w ostatnim czasie były analizowane.

Projektodawcy dołożyli bowiem starań, aby główna część dokumentu była krótka i zwarta (łącznie ze stronami tytułowymi zawiera się na 72 stronach). Szczegółowe informacje zostały zamieszczone w ośmiu załącznikach – obejmujących m.in. opis przebiegu prac, diagnozę strategiczną, analizę zgodności z dokumentami planistycznymi UE i krajowymi, czy system wskaźników monitorowania realizacji strategii. Dokument jest również bardzo ciekawie opracowany z graficznego punktu widzenia – z oryginalną szatą graficzną map i dużą ilością infografik. Najważniejsza jest jednak nietrywialnie ujęta treść merytoryczna. Zwrócić należy szczególną uwagę na śródtytuły układające się w dłuższe zdanie charakteryzujące opisywany temat. W ten sposób podstawową informację można uzyskać ograniczając się do lektury śródtytułów – szczegóły można doczytać w odpowiednim fragmencie tekstu.

Rozwój województwa postanowiono oprzeć na czterech filarach:

  • „zieloności” – województwo podlaskie jest bowiem postrzegane jako „Zielona kraina”, co uzasadnia utrwalanie percepcji tej unikalności i wyjątkowości regionu, jako podstawy rozwijania zielonych (ekologicznych) specjalizacji;
  • otwartości – wynikającej z możliwości wykorzystania potencjału unikalnej w warunkach polskich wielokulturowości do rozwinięcia funkcji wrót do Europy dla naszych wschodnich sąsiadów;
  • dostępności – rozumianej szeroko, w tym w odniesieniu do transportu, telekomunikacji, Internetu, usług i otoczenia biznesowego;
  • przedsiębiorczości – opartej na wykorzystaniu doskonałych uwarunkowań dla produkcji rolniczej (mleka i jego przetworów oraz wysokiej jakości żywności), rozwoju produkcji i usług zorientowanych na obsługę wschodnich sąsiadów, produkcji i usług o wyznaczniku „ekologiczne i zielone” (odnawialnych źródeł energii, technologii przyjaznych środowisku, ekoturystyki, nauk o życiu, w tym opieki nad osobami starszymi i turystyki medycznej).

Podejmowane działania mają pozwolić na osiągnięcie trzech celów strategicznych przy jednoczesnym poszanowaniu celów horyzontalnych.

Cele strategiczne to:

  1. Konkurencyjna gospodarka – miarami jego osiągnięcia ma być PKB na 1 mieszkańca oraz liczbą firm na 10 tys. mieszkańców.
  2. Powiązania krajowe i międzynarodowe – mierzony poprzez wartość eksportu w przeliczeniu na 1 mieszkańca oraz udział kapitału zagranicznego ulokowanego w województwie podlaskim w całkowitej wartości tego kapitału w Polsce.
  3. Jakość życia – zaproponowane miary sukcesu to saldo migracji wewnętrznych i zagranicznych na pobyt stały na 1000 ludności, a także przeciętny miesięczny dochód do dyspozycji na 1 osobę w gospodarstwie domowym.

Cele horyzontalne to z kolei:

  • Wysokiej jakości środowisko przyrodnicze podstawą harmonii aktywności człowieka i przyrody
  • Infrastruktura techniczna i teleinformatyczne otwierająca region dla inwestorów, mieszkańców, sąsiadów i turystów.
Czw., 25 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski