Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ogłoszenia na papierze, a zarządzanie Wisłą - w Bydgoszczy

Względnie drobne zagadnienie sposobu publikowania informacji o przetargach na zbycie nieruchomości oraz lobbing województwa kujawsko-pomorskiego na rzecz lokalizacji w Bydgoszczy nowych podmiotów publicznych okazały się najciekawszymi momentami posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pierwsze z zagadnień pojawiło się przy opiniowaniu projektu rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości. Projekt ten jest co do zasady dobrze przyjmowany – jako że łagodzi obowiązujące obecnie przepisy (np. zwalnia z obowiązku publikacji pełnych ogłoszeń na rzecz skrótowej informacji). Przy tej jednak okazji projektodawcy dokonali zmiany wskazując, że owe informacje nie mogą być umieszczane w dowolnej prasie, ale jedynie prasie rozpowszechnianej w formie druku – tj. prasie tradycyjnej. Zmiana taka jest w sprzeczności z obserwowanymi obecnie trendami rozwoju administracji. Na pytania ze strony samorządowej projektodawcy wyjaśnili, że proponowany przepis jest konsekwencją wymogów unijnych (nie byli jednak w stanie wskazać jakich), a ograniczona dostępność do Internetu przemawia za wyborem łatwiej dostępnej dla potencjalnych odbiorców formy (sic!). Stanowisko to jest o tyle dziwne, że mimo wszystko odsetek osób mających dostęp do Internetu jest wyższy niż odsetek czytelników prasy drukowanej (a już na pewno stron z ogłoszeniami w tej prasie); co więcej – znacznie łatwiejszy jest dostęp do ogłoszeń w wersji elektronicznej (dzięki możliwości przeszukiwania i pozostawaniu w dostępnych zasobach nawet po upływie czasu). W tej sytuacji Zespół zaopiniował pozytywnie projekt rozporządzenia z zastrzeżeniem odstąpienia od kontrowersyjnego rozwiązania.

Drugi z wymienionych punktów formalnie należał do spraw różnych, jednak ze względu na obecność gości był rozpatrywany jako drugi w porządku obrad. W związku z zamiarem zmiany struktury administracji gospodarki wodnej i utworzenia w miejsce dotychczasowej struktury dwóch zarządów: Zarządu Dorzecza Wisły i Zarządu Dorzecza Odry, Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego podjął próbę przekonania administracji samorządowej do wydzielenia odrębnego (choć niekoniecznie w pełni samodzielnego) Zarządu Dorzecza Dolnej Wisły – który to podmiot miałby być zlokalizowany... w Bydgoszczy. Na posiedzeniu Zespołu zebrani mieli okazję zapoznać się z obszerną prezentacją wskazującą na konieczność rewitalizacji Wisły i uczynienia ją rzeką żeglowną – tyle tylko, że osiągnięcie takiego celu jest możliwe bez tworzenia nowych jednostek administracji w Bydgoszczy.

Z chłodnym przyjęciem spotkał się projekt założeń ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Trudno oprzeć się wrażeniu, że jego opracowaniu przyświeca nie tyle zamiar stworzenia sprawnego systemu wyrażania zgody na realizację inwestycji, co marketingowa potrzeba wykazania się poprawą pozycji Polski w rankingu Doing Bussines – gdzie akurat w kryterium długości procedury przygotowania inwestycji zajmujemy miejsce nie tylko daleko za krajami europejskimi, ale za większością państw świata. W efekcie projekt wzbudził zastrzeżenia, co do jego konstytucyjności (przedstawiciele administracji rządowej stwierdzili, że konstytucyjność i tak ostatecznie zbada Trybunał Konstytucyjny, więc będą obstawać, że projekt jest poprawny), jak i spójności z całościową koncepcją reformy prawa budowlanego przygotowywaną przez Komisję Kodyfikacyjną (tu z kolei obecnie przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej uznali, że ich jednoczesne członkostwo we wspomnianej Komisji jest wystarczające do wyrażenia stanowiska). Ostatecznie projekt zaopiniowany nie został; strona samorządowa uzależnia swoją opinię od ekspertyzy prawnej co do konstytucyjności projektu i stanowiska Komisji Kodyfikacyjnej wyrażonej in gremio.

Zespół zaopiniował pozytywnie:

  1. projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie charakterystyki odpadów wydobywczych;
  2. projekt Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015 – zastrzegając jednocześnie obowiązek pisemnego ustosunkowania się Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej do zgłoszonych uwag poszczególnych województw. W większości będą to jednak stanowiska negatywne – ustalono bowiem, że uwagi mają bardziej charakter postulatów na nowy okres budżetowania Unii Europejskiej niż na dokończenie obecnie realizowanego;
  3. projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie lotów próbnych i akrobacyjnych oraz pokazów lotniczych;
  5. projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach – przy czym Związek Województw RP zastrzegł dodatkowy czas na zgłaszanie uwag przez poszczególne województwa. Uwagi takie będą rozpatrzone przed posiedzeniem plenarnym Komisji Wspólnej;
  6. projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne – opinia jest wiążąca dla Komisji Wspólnej;
  7. projekt ustawy o zmianie – Prawo zamówień publicznych;
  8. projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa.

W ramach spraw różnych została przedstawione stanowisko Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wskazujące na zasadność uporządkowania przepisów regulujących zwrot bonifikaty od nabywców lokali komunalnych, którzy w ciągu 12 miesięcy od daty sprzedaży lokalu zakupionego od gminy nabyli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu za całość środków uzyskanych ze sprzedaży.

Pt., 19 Kw. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski