Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Na straży praw pasażerów statków

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 roku określa prawa pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową. Przepisy dotyczą przede wszystkim praw osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (rozporządzenie określa, że nie można im odmówić przewozu) oraz obowiązków przewoźników i operatorów terminali w przypadku przerwania podróży.

Przepisy te przewidują w szczególności takie obowiązki jak:

  • zaoferowanie bezpłatnych przekąsek, posiłków lub napojów (pod warunkiem, że są dostępne lub mogą być dostarczone przy rozsądnym nakładzie środków) – jeżeli przewoźnik z uzasadnionych względów spodziewa się, że rozpoczęcie usługi przewozu pasażerskiego lub rejsu wycieczkowego zostanie odwołane lub opóźni się o ponad 90 minut w stosunku do planowanego czasu rozpoczęcia podróży;
  • w sytuacji wskazanej powyżej: zaoferowanie pasażerowi podróży zmienioną trasą do miejsca docelowego, w warunkach porównywalnych do warunków przewidzianych w umowie przewozu, w najwcześniejszym możliwym terminie, bez dodatkowych opłat lub zwrot ceny biletu;
  • wypłaty na żądnie pasażera odszkodowania w wysokości 25% lub 50% ceny biletu w przypadku znacznie opóźnionego przybycia do miejsca docelowego.

Każde państwo członkowskie zostało zobowiązane do wyznaczenia organu odpowiedzialnego za egzekwowanie przedmiotowego rozporządzenia.

Polska zamierza wskazać jako organy właściwe:

  • w odniesieniu do usług przewozu drogą morską – dyrektorów urzędów morskich;
  • w odniesieniu do usług przewozu drogą wodną śródlądową – dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej;
  • w odniesieniu do respektowania praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej przez organizatorów turystyki lub pośredników turystycznych – marszałka województwa.

Za naruszenie przepisów rozporządzenia ustawa przewiduje wymierzanie kary pieniężnej – w maksymalnej wysokości nie przekraczającej równowartości 10.000 jednostek obliczeniowych zwanych Specjalnym Prawem Ciągnienia (Special Drawing Rights). Wartość SDR wyznaczana jest przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy na podstawie koszyka walutowego składającego się – w odpowiednim procencie – z euro, japońskiego jena, funta szterlinga i dolara amerykańskiego.

Wymienione wyżej zmiany zawiera projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących praw pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową będzie opiniowany na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska.

Pt., 8 Lt. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski