Posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego w dniu 17 stycznia 2012 roku zdominowało omówienie funkcjonowania projektu CzechPOINT i możliwości jego wdrożenia w Polsce.
CzechPOINT jest odpowiedzią władz Republiki Czeskiej na jeden z kluczowych problemów elektronizacji administracji – dostrzegany również w polskich realiach. Elektroniczna administracja będzie bowiem działała ułomnie jeśli jej kontakt z obywatelem będzie wymagał formy papierowej; tymczasem znacząca grupa obywateli nie jest w stanie posłużyć się elektronicznymi kanałami kontaktu – czy to ze względu na deficyt umiejętności, czy zwykły brak odpowiedniego sprzętu.
CzechPOINT stanowi punkt kontaktowy administracji publicznej dedykowanym obywatelom, którzy nie mogą cyfrowo współdziałać z państwem. Za niewielką opłatą (100 koron czeskich) urzędnik pomaga obywatelowi w wypełnieniu właściwego formularza elektronicznego i jego przesłaniu do elektronicznego systemu administracji. Analogicznie możliwe jest uzyskanie wypisu z systemu. Wypis jest drukowany przez urzędnika, stemplowany i wydawany obywatelowi. Autoryzowana konwersja dokumentów między wersją papierową i elektroniczną zapewnia wygodne połączenie świata „papierowego" i „elektronicznego" zapobiegając tym samym cyfrowemu wykluczeniu.
W CzechPOINT możliwe jest również uzyskanie dokumentów z rejestrów: nieruchomości, przedsiębiorstw, samozatrudnionych, karanych, praw jazdy, licencjonowanych sprzedawców.
Pierwszy CzechPOINT został otworzony w Pradze 28 lutego 2007 roku. Już 1 stycznia następnego roku działało 1000 punktów. Obecnie liczba punktów sięga 7.000, a średnia liczba wydanych dokumentów wynosi 150 tys. miesięcznie. Wdrożenie CzechPOINT pozwoliło na likwidację kolejek w miejscach, gdzie dokumenty były wydawane, zintegrowanie rejestrów państwowych oraz podniesienie jakości obsługi obywateli.
System CzechPOINT może być potencjalnie przeniesiony do Polski – właściciele systemu deklarują jego spolonizowanie i dostosowanie do polskiej specyfiki w ciągu pół roku. Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego zarekomendował poważne rozważenie takiej możliwości.
Kilka istotnych kwestii zostało poruszonych w ramach spraw różnych. Do najważniejszych należy zaliczyć: zasygnalizowane problemu związanego ze stworzoną możliwością zameldowania się obywateli w nowym miejscu bez konieczności wymeldowania się z poprzedniego (rozporządzenie nie przewidziało trybu przekazywania informacji między gminami, co doprowadziło do sytuacji, w której część osób jest podwójnie zameldowana) oraz kłopoty związane z przesyłaniem profilu kandydata na kierowcę do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego w sytuacji, gdy producent systemu obsługującego starostwa powiatowego odmawia udostępnienia firmom konkurencyjnym niezbędnych danych dotyczących struktury przesyłanych danych.
Dwa projekty przewidziane do rozpatrzenia w porządku obrad zostały zaopiniowane pozytywnie. Były to:
- projekt rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku „ostatniej mili" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013;
- projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013,
przy czym opinia odnośnie drugiego z projektów jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej.