Zgodnie z obowiązującą obecnie filozofią funkcjonowania administracji przepisy prawa określają warunki realizacji określonych usług administracyjnych, np. wymogi stawiane osobom ubiegającym się o określoną usługę. Co do zasady organ administracji realizujący daną usługę jest odpowiedzialny za całokształt związanych z nią działań, w tym za określenie wzorów wniosków. Filozofię tą pragnie zmienić Ministerstwo Gospodarki przedkładając projekt założeń projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych.
Tytułowa standaryzacja ma polegać alternatywnie na:
- wprowadzaniu w drodze rozporządzenia wzoru pisma, który będzie miał moc powszechnie obowiązującą (prawnie wiążące wzory pism) albo
- wprowadzeniu w przepisach prawa zobowiązania dla właściwego organu do opracowania elektronicznego wzoru pisma, który będzie wykorzystywany w procedurze (elektroniczne wzory pism).
Jak wskazują projektodawcy prawnie wiążące wzory pism zostaną wprowadzone w przypadku skomplikowanych procedur lub w sytuacji, gdy konieczne jest podanie dużej liczby danych we wniosku; elektroniczne wzory pism zostaną z kolei wprowadzone w przypadku formularzy o mniejszym stopniu złożoności, wymagających podania niewielu danych, zazwyczaj składanych bez załączników. W ramach pierwszego pakietu proponuje się wprowadzenie obowiązku standaryzacji wzorów pism dla kilkudziesięciu procedur uregulowanych w 25 ustawach.
Nie negując dobrych intencji Ministerstwa Gospodarki (oraz próby wykorzystania wyników finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu Upraszanie i elektronizacja procedur administracyjnych) warto się zastanowić czy proponowane zmiany nie wymagają uprzedniego przemyślenia całej filozofii działania administracji. Bez tego prawnie wiążące wzory pism nie zmienią praktycznie niczego.
Projekt założeń został skierowany do zaopiniowania przez Zespół ds. Społeczeństwa Informacyjnego oraz Zespół ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli.