Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Powrót kurołapek (ale tylko przy małych prędkościach)

Powrót kurołapek (ale tylko przy małych prędkościach) fotolia.pl

Starsi wiekiem czytelnicy naszego serwisu pamiętają jeszcze modele Syren o numerach od 100 do 104 charakteryzujące się drzwiami bocznymi o zawiasach umieszczonych z tyłu. Rozwiązanie to przez użytkowników zostało ochrzczone pieszczotliwym mianem „kurołapki”. Model ten może wkrótce powrócić – projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zmieniającego rozporządzenie wprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia przewiduje możliwość montażu w pojazdach drzwi ocznych tylnych z zawiasami z tyłu otwieranych niezależnie od innych drzwi o ile tylko wewnętrzna klamka drzwi bocznych tylnych nie działa przy prędkości pojazdu równej lub wyższej niż 4 km/h, a drzwi boczne tylne wyposażone są w system ostrzegawczy zamknięcia.

Zmiana ta jest związana z harmonizacją przepisów z przepisani regulaminu nr 11 EKG ONZ – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie zamków i elementów mocowania drzwi.

W ślad za wcześniejszą nowelizacją Prawa o ruchu drogowym rozporządzenie określa wymagania dla przyczep ciągniętych przez rower i wózek rowerowy. Przyczepa powinna być wyposażona w odpowiednie światła oraz dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgłowe, uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru (nie dotyczy to przyczepy jednokołowej). Ponadto w wyniku propozycji przedstawionej przez Polski Klub Ekologiczny Miasta dla rowerów wprowadzono m.in. możliwość demontażu świateł pozycyjnych pojazdu, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używana podczas jazdy (jest to uzasadnione chociażby w celu przeciwdziałania kradzieży oświetlenia bateryjnego) oraz dopuszczono dla rowerów i wózków rowerowych stosowanie migającego światła pozycyjnego, zarówno z przodu, jak i tyłu pojazdu. Jak wykazuje praktyka migające oświetlenie jest lepiej widoczne na tle silniejszych świateł samochodowych niż najsilniejsze rowerowe oświetlenie świecące światłem stałym, a przy tym pobierają mniej prądu.

Inne zmiany jakie przynosi przedmiotowe rozporządzenie to w szczególności:

  • w ramach implementacji przepisów dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 roku dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep obostrzono wskaźniki skuteczności hamowania w odniesieniu do poszczególnych kategorii pojazdów – rejestrowanych po dniu 31 grudnia 2011 roku;
  • zwolnienie z obowiązku posiadania numeru VIN pojazdów z nadanym i wybitym numerem ramy zgodnie z przepisami w sprawie sposobu i trybu nadawania i umieszczania w pojazdach cech identyfikacyjnych;
  • wykreślenie przepisów dotyczących wymagań w zakresie VIN odnośnie ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego oraz przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami i ciągnika.
Niedz., 29 Kw. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski