Nie tak dawno opisywaliśmy orzeczenie szczecińskiego WSA, w którym to sąd rozstrzygał zagadnienie – czy przy rejestracji w Polsce pojazdu, który wcześniej został zarejestrowany na terenie Unii Europejskiej należy wymagać przedłożenia dokumentu homologacji, czy też nie (z artykułem można zapoznać się tutaj). Tym razem WSA w Białymstoku pochylił się nad tytułowym zagadnieniem, a mianowicie nad ważnością rejestracji ciągnika MTZ Belarus, który wcześniej był już zarejestrowany w Polsce.
Stan faktyczny
Decyzją z dnia 3 czerwca 2022 r. starosta X zarejestrował ciągnik marki MTZ Belarus. Wnioskodawca do wniosku o zarejestrowanie ciągnika rolniczego przedłożył m. in. tablicę i dowód rejestracyjny pojazdu wystawiony przez starostę Y.
Do wniosku złożonego do starosty X nie dołączono świadectwa zgodności WE, ani innego równoważnego dokumentu. Organ rejestrujący odstąpił od sporządzenia uzasadnienia decyzji.
Prokurator rejonowy (co w kontekście rejestracji ciągników MTZ Belarus stało się normą) zgłosił sprzeciw od decyzji starosty X i wniósł o stwierdzenie jej nieważności. SKO przychyliło się do sprzeciwu prokuratora i orzekło o nieważności decyzji w sprawie rejestracji pojazdu.
Co mówią przepisy?
Przepis art. 72 ust. 1 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym (prd) ustanawia obowiązek przedłożenia do rejestracji pojazdu m. in. świadectwa zgodności WE wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeżeli są wymagane.
Należy mieć jednak na uwadze, że art. 72 ust. 1 pkt 2 prd stanowi, że wymagania ust. 1 nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w zakresie ust. 1 pkt 3.
Kolejna rejestracja objęta jest wyłączeniem
Sąd orzekający w sprawie zwrócił uwagę, że skoro do wniosku o rejestrację pojazdu przedłożono tablicę i dowód rejestracyjny wydane przez starostę Y, to z dokumentów tych wprost wynika, że zaskarżona rejestracja dokonana przez starostę X nie była pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium RP. Co za tym idzie, nie obowiązywał przy tej kolejnej rejestracji opisany w art. 72 ust. 1 pkt 3 prd wymóg przedłożenia świadectwa WE albo świadectwa zgodności itp., bowiem objęty był wyłączeniem opisanym w art. 72 ust. 2 pkt 1 prd.
WSA wskazał, że SKO dokonało błędnych ustaleń, bowiem organ ten potraktował kontrolowaną decyzję o rejestracji pojazdu jako decyzję o pierwszym zarejestrowaniu pojazdu na obszarze Unii Europejskiej, a w takim przypadku bezwzględnym wymogiem której byłoby dołączenie do wniosku o rejestrację świadectwa homologacji pojazdu.
Tymczasem zakwestionowana rejestracja pojazdu była kolejną rejestracją pojazdu na obszarze Polski, przy której z mocy art. 72 ust. 2 pkt 1 prd nie obowiązywał wymóg z ustępu 1 pkt 3 art. 72 tejże ustawy.
W konsekwencji WSA uchylił zaskarżoną decyzję SKO wskazując jednocześnie, że kontynuując wszczęte z urzędu postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji starosty X z dnia 3 czerwca 2022 r. Kolegium powinno dokonać oceny tej decyzji jako decyzji o kolejnej (a nie pierwszej) rejestracji pojazdu w Polsce.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 22.07.2025 r., sygn. akt II SA/Bk 338/25, orzeczenie nieprawomocne
Źródło: CBOSA
Komentarze