Pod koniec marca bieżącego roku w Bytowie odbyło się posiedzenie Konwentu Powiatów Województwa Pomorskiego. Głównym tematem obrad były kwestie dotyczące między innymi obronności oraz rozwoju gospodarczego Pomorza, jako obszaru strategicznego zarówno dla obronności, jak i rozwoju polskiej gospodarki. Okazuje się, że palącym problemem tego regionu jest infrastruktura drogowa, a raczej jej brak, który w razie jakiejkolwiek potencjalnej sytuacji zagrożenia, uniemożliwi wojsku podjęcie szybkiej reakcji.
– Dzięki swojemu strategicznemu położeniu, Pomorze odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Jest to obszar potencjalnie umożliwiający szybkie przyjęcie wojsk sojuszniczych, a także efektywne rozmieszczenie ich na terenie kraju – czytamy w Stanowisku samorządowców województwa pomorskiego. Okazuje się, że kwestie związane z obronnością, to nie jedyne, które przypadły w udziale tej części Polski. Ten region to także ważny obszar dla rozwoju gospodarki. Właśnie tam zaplanowano budowę elektrowni jądrowej, podjęcie inwestycji w rozwój zielonego wodoru czy uruchomienie kopalni, którą planuje wybudować KGHM Polska Miedź S.A. To wszystko, jak podkreślają urzędnicy, powinno iść w parze z rozwojem infrastruktury drogowej, która w aktualnym stanie, nie będzie w stanie sprostać tym wyzwaniom.
Trzy punkty krytyczne
Pomorscy samorządowcy wskazują na trzy szlaki drogowe, które ich zdaniem, powinny zostać pilnie wybudowane. Pierwszy z nich to droga VIA Maris z Gdyni do Władysławowa, która na odcinku od Drogi Czerwonej w Gdyni do drogi wojewódzkiej nr 216 stanowiłaby również Obwodnicę Północną Aglomeracji Trójmiasta. Okazuje się, że postulat ten podnoszony jest od przynajmniej kilku lat, między innymi w związku z wakacyjnymi zatorami na drodze wojewódzkiej nr 216, które w tym okresie wręcz uniemożliwiają przemieszczanie się na odcinku Trójmiasto-Władysławowo.
Tak zwana Droga Czerwona, to kolejna pilnie oczekiwana inwestycja drogowa na Pomorzu, bezpośrednio związana z dostępem do portu w Gdyni. – Port Gdynia, będący jednym z najważniejszych portów w Polsce i jednym z najistotniejszych elementów logistycznych całego Sojuszu Północnoatlantyckiego, skomunikowany jest obecnie z drogą powiatową, niespełniającą parametrów dla infrastruktury dostępowej do systemu dróg krajowych, a tym samym infrastruktury o charakterze obronnym – wskazuje Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Pomorskiego Marek Szczepański. Równie oczekiwanymi przez pomorskich starostów drogami są połączenia komunikujące gdyński port z kierunku północnego i północno-zachodniego.
Trzecią inwestycją, na którą czeka Pomorze, jest nowy ciąg południkowy drogi ekspresowej w ramach inicjatywy Via Pomerania łączący Ustkę, Słupsk, Bytów, Chojnice, Bydgoszcz i Inowrocław. Ta droga jest szczególnie ważna z punktu widzenia polskiego bezpieczeństwa – docelowo łączyłaby Port w Ustce z Bydgoszczą, w której znajduje się Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO.
Samorządowcy oczekują, że ich apel w sprawie wybudowania nowej infrastruktury drogowej na Pomorzu, spotka się z przychylnością oraz zrozumieniem ze strony Rządu a w obliczu narastających wyzwań, związanych przede wszystkim z bezpieczeństwem Polski, zostaną podjęte konkretne działania mające na celu szybką realizację postulowanych inwestycji.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią Stanowiska Konwentu Powiatów Województwa Pomorskiego w sprawie infrastruktury drogowej koniecznej dla wzmocnienia obronności i bezpieczeństwa Polski oraz rozwoju gospodarczego kraju.