Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Europejski sektor motoryzacyjny: Wyzwania transformacji i potrzeba regionalnego podejścia

Europejski sektor motoryzacyjny: Wyzwania transformacji i potrzeba regionalnego podejścia fotolia.pl

Europejski sektor motoryzacyjny stoi przed ciągłymi wyzwaniami w swojej transformacji, radząc sobie z presją globalnej konkurencji, zakłóceniami w łańcuchu dostaw i przejściem na neutralność klimatyczną i cyfryzację. W związku z tym Europejski Komitet Regionów (KR) przyjął pilną rezolucję podczas sesji plenarnej 3 kwietnia, wzywając do silniejszego podejścia terytorialnego w realizacji Planu działań przemysłowych Komisji Europejskiej dla europejskiego sektora motoryzacyjnego.

W rezolucji członkowie KR-u z zadowoleniem przyjmują wysiłki Komisji Europejskiej na rzecz wsparcia przejścia sektora motoryzacyjnego w kierunku czystej mobilności, digitalizacji i zwiększonej konkurencyjności. Podkreślili jednak pilną potrzebę zintegrowania rozwiązań opartych na miejscu i zapewnienia, że głosy regionalne zostaną w pełni uwzględnione w procesie transformacji w kierunku zrównoważonego i konkurencyjnego europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Lokalni liderzy podkreślili, że plan działania nie uwzględnia szczególnych potrzeb regionów silnie zależnych od produkcji motoryzacyjnej. Przejście na neutralność klimatyczną i digitalizację będzie miało znaczący wpływ na te regiony, stawiając wyzwania, takie jak zmiany miejsc pracy, dostosowania gospodarcze i zmiany w działalności przemysłowej. Regionalne dysproporcje w rozwoju infrastruktury, takie jak niespójne wdrażanie sieci ładowania, wymagają bardziej ukierunkowanego wsparcia.

Lokalni i regionalni liderzy podkreślili konieczność spójnej polityki przemysłowej UE dla sektora motoryzacyjnego, wskazując, że obecne podejście nie ma nadrzędnej strategii, która zabezpieczałaby wkład branży we wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy. Przyjęli z zadowoleniem również nadchodzący przegląd norm emisji CO₂ dla samochodów osobowych i dostawczych w 2025 r. i ostrzegli, że ramy regulacyjne nie zapewniają wystarczającej pewności w zakresie adaptacji sektora. Dlatego członkowie KR-u wezwali do realizacji ogólnych celów klimatycznych UE w sposób pragmatyczny w połączeniu z solidną polityką przemysłową.

Ponadto lokalni i regionalni liderzy podkreślili znaczenie umożliwienia rozwiązań neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla opartych na neutralności technologicznej, zapewniając, że europejscy producenci pozostaną konkurencyjni w obliczu globalnej konkurencji i wyzwań geopolitycznych. Aby złagodzić społeczno-gospodarczy wpływ transformacji, członkowie Komitetu Regionów wezwali do zwiększenia finansowania środków na rzecz sprawiedliwej transformacji w ramach kolejnego długoterminowego budżetu UE po 2027 r., w szczególności poprzez wzmocnioną politykę spójności, która zmniejsza dysproporcje regionalne i wspiera regiony najbardziej dotknięte zmianami przemysłowymi.

W liście do Apostolosa Tzitzikostasa, Komisarza ds. zrównoważonego transportu i turystyki, przewodniczący Automotive Regions Alliance Guido Guidesi i przewodniczący komisji COTER KR-u Vasco Alves Cordeiro (PT/PES) podzielili się pierwszą reakcją na plan działania, podkreślając, że perspektywy regionalne powinny zostać uwzględnione w realizacji planu, oraz że należy określić konkretne działania na rzecz odporności regionalnej, dostosowania siły roboczej i transformacji przemysłowej.

Źródło: IP

Pt., 4 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Joanna Gryboś-Chechelska