Rozpoczął się kluczowy etap realizacji największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce – projektu „Podłęże – Piekiełko”. W poniedziałek, 31 marca 2025 roku, oficjalnie rozpoczęło się drążenie tuneli na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. To kolejny krok w modernizacji i rozbudowie linii kolejowej, która ma skrócić podróż między Krakowem a Nowym Sączem do około 60 minut.
Gigantyczne tarcze i nowe możliwości
W ramach inwestycji powstaną dwa równoległe tunele pod Pisarzową, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce. Ich łączna długość wyniesie prawie 4 km. Jeden tunel będzie przeznaczony dla pociągów, natomiast drugi – pełnił funkcję ewakuacyjną. Prace realizowane są przy użyciu potężnych tarcz TBM, które otrzymały imiona św. Jadwigi i św. Kingi, nawiązując do małopolskiej historii.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił znaczenie inwestycji, zwracając uwagę na jej wpływ na cały region:
- Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze. Krótsze podróże, lepszy transport towarów na południe oraz rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji - powiedział.
Kolejny krok w wielkiej modernizacji
Tunel między Męciną i Mordarką znacząco skróci czas przejazdu na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Po zakończeniu budowy najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w zaledwie 20 minut. To dopiero początek – w ramach całego projektu powstanie aż 16 tuneli o łącznej długości 21 km, a dodatkowe 10 km zajmą tunele ewakuacyjne.
Prace budowlane trwają już na czterech odcinkach trasy, obejmujących m.in. stację Limanowa, fragment bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz trasę Chabówka – Rabka Zaryte. Równocześnie prowadzone są przetargi na kolejne etapy inwestycji.
Docelowo „Podłęże – Piekiełko” obejmie modernizację 75 km istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowego torowiska, które połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Projekt ten znacząco skróci czas podróży w Małopolsce – trasa Kraków – Nowy Sącz zajmie około godzinę, a do Zakopanego będzie można dojechać w 90 minut.
Inwestycja jest współfinansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co podkreśla jej strategiczne znaczenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.
Źródło: MI