Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kto wybuduje drogę do elektrowni jądrowej?

Kto wybuduje drogę do elektrowni jądrowej? fotolia.pl

Znamy już wykonawcę pierwszego odcinka drogi krajowej, która połączy przyszłą elektrownię jądrową z siecią komunikacyjną regionu. Spośród trzynastu ofert wybrano konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Realizacja inwestycji została wyceniona na niemal 178 mln zł.

Pierwszy etap na finiszu przetargu
Pierwszy odcinek drogi, o długości około 11 kilometrów, będzie przebiegać od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w drugim kwartale 2025 roku, a zakończenie prac planowane jest na 2028 rok. Proces budowy uwzględni nie tylko same roboty drogowe, ale także uzyskanie wszystkich wymaganych pozwoleń.

Równocześnie trwa ocena ofert na realizację drugiego odcinka drogi, który połączy DW213 z węzłem Łęczyce na trasie ekspresowej S6. Wybór wykonawcy planowany jest na drugi kwartał bieżącego roku.

Nowa trasa poprawi komunikację w regionie
Budowa drogi do elektrowni jądrowej to kluczowa inwestycja, która nie tylko wesprze realizację projektu energetycznego, ale także wpłynie na poprawę infrastruktury regionu. Nowa trasa pozwoli odciążyć istniejącą sieć dróg lokalnych, co przyczyni się do zmniejszenia ruchu tranzytowego przez miejscowości i poprawy bezpieczeństwa mieszkańców.

Dodatkowo inwestycja ma znaczenie dla ruchu turystycznego. Nowa droga umożliwi szybszy i bardziej komfortowy dojazd nad morze, co szczególnie w sezonie letnim może zmniejszyć korki na dotychczasowych trasach.

Droga dostosowana do strategicznych potrzeb
Trasa będzie miała przekrój jednojezdniowy (1x2) i zostanie zaprojektowana w klasie GP (głównej ruchu przyspieszonego). Przewidziano także jej dostosowanie do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś. To kluczowy aspekt dla transportu związanego z budową i eksploatacją elektrowni.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom inżynieryjnym trasa będzie miała pozytywny wpływ na otoczenie. Ograniczenie hałasu i drgań oraz redukcja emisji zanieczyszczeń to tylko niektóre z korzyści, jakie przyniesie jej powstanie.

Rządowy priorytet
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej w Lubiatowie-Kopalinie została wpisana do rządowego programu wspierania inwestycji infrastrukturalnych związanych z realizacją strategicznych projektów energetycznych. Decyzja Rady Ministrów potwierdza jej znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Wykonawca pierwszego odcinka będzie miał 31 miesięcy na zaprojektowanie i budowę trasy, przy czym do czasu realizacji nie będą wliczane okresy zimowe. Prace budowlane powinny zakończyć się w połowie 2028 roku.

Źródło: GDDKiA

Śr., 2 Kw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła