Na polskich drogach pojawią się 43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), które obejmą nadzorem blisko 400 km tras ekspresowych i autostrad. To kolejny etap rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, realizowany przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Po zakończeniu tego etapu CANARD będzie dysponować łącznie 114 urządzeniami, które obejmą nadzorem ponad 670 km dróg.
Nadmierna prędkość wciąż pozostaje jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Nowe urządzenia mają przyczynić się do ograniczenia liczby tragicznych zdarzeń na trasach o wysokim natężeniu ruchu. OPP monitoruje średnią prędkość pojazdów na wyznaczonych odcinkach dróg, zmuszając kierowców do przestrzegania ograniczeń prędkości na całej długości monitorowanego odcinka.
Według danych CANARD, w miejscach objętych nadzorem z wykorzystaniem OPP liczba zdarzeń drogowych znacząco spada. Kierowcy, świadomi nieuchronności kontroli, zdejmują nogę z gazu, co poprawia bezpieczeństwo ruchu.
Nowe urządzenia zostaną dostarczone i zamontowane przez firmę Sprint S.A., która podpisała umowę z CANARD. Systemy UnicamVELOCITY 4, wyposażone w żółte kamery, automatycznie rejestrują czas wjazdu i wyjazdu pojazdu z monitorowanego odcinka. Kamery zbierają dane, takie jak: miejsce, czas pomiaru, długość odcinka oraz maksymalna dozwolona prędkość.
Dzięki zaawansowanym technologiom, urządzenia identyfikują pas ruchu, po którym poruszał się pojazd, a także wykonują wysokiej jakości zdjęcia, nawet w nocy. Zarejestrowane dane są przesyłane online do centralnego systemu CANARD, co umożliwia szybkie i skuteczne prowadzenie działań kontrolnych.
Lokalizacje nowych OPP zostały wytypowane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policją. Wybrano miejsca, w których nadmierna prędkość stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Przed każdym monitorowanym odcinkiem znajdzie się znak informacyjny ostrzegający kierowców o kontroli. W załączeniu znajduje się lista planowanych OPP.
Firma Sprint S.A. ma 76 tygodni na dostawę i montaż urządzeń. Proces ten obejmuje oględziny techniczne, uzyskanie zezwoleń, instalację kamer, doprowadzenie przyłączy energetycznych oraz wzorcowanie i legalizację systemów. W przypadku trudności z instalacją w wybranych lokalizacjach, wykorzystane zostaną miejsca z listy rezerwowej.
Koszt montażu 43 urządzeń wynosi około 85 mln zł, a cała inwestycja jest częścią szerszego projektu „Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”. Projekt ten, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zakłada także instalację:
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 systemów monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń monitorujących przejazd na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Celem projektu jest zmniejszenie liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością i nieprzestrzeganiem sygnalizacji świetlnej. Dzięki rozszerzeniu sieci OPP i innych systemów rejestrujących, polskie drogi staną się bezpieczniejsze dla wszystkich uczestników ruchu.
Źródło: GITD