Konsorcjum architektoniczne, odpowiedzialne za projekt nowego portu lotniczego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przekazało spółce dokumentację budowlaną, obejmującą projekt lotniska, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego. Prace nad weryfikacją tej obszernej dokumentacji już ruszyły, a ich zakończenie planowane jest na koniec roku.
Projekt obejmuje terminal pasażerski o powierzchni około 450 tys. mkw. Podzielony będzie na trzy poziomy, które mają umożliwić sprawną obsługę pasażerów w strefach Schengen i Non-Schengen, zapewniając jednocześnie przestrzeń na dalszy rozwój. Terminal połączony będzie z pirsami, które ułatwią bezpośrednie dojście do samolotów, a w pierwszej fazie budowy lotnisko będzie mogło obsłużyć około 11 tys. pasażerów na godzinę. Dla porównania, Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło w 2023 roku około 18,5 mln pasażerów, podczas gdy przepustowość CPK w pierwszym etapie ma wynieść aż 34 mln rocznie.
Projekt, opracowany przez konsorcjum architektów złożone z biur Foster + Partners oraz Buro Happold, zakłada wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań, które mają zoptymalizować zarówno koszty budowy, jak i funkcjonalność obiektu. Zmiany wprowadzone na etapie projektowania obejmują m.in. skrócenie pirsów, co pozwoli pasażerom na sprawniejsze przesiadki, oraz modyfikacje w konstrukcji dachu terminala i dworców. Konsorcjum uwzględniło również zmniejszenie liczby świetlików dachowych i uproszczenie konstrukcji dachu, co ma na celu ograniczenie ilości potrzebnej stali, przy jednoczesnym poprawieniu estetyki obiektów.
W I fazie projektu przewidziano budowę pirsu północnego, dedykowanego lotom dalekodystansowym do strefy Non-Schengen, oraz centralnych pirsów obsługujących loty do strefy Schengen i Non-Schengen. Inwestor zakłada, że w pierwszej fazie lotnisko będzie dysponowało łącznie 50-68 stanowiskami kontaktowymi dla samolotów, w tym elastycznymi stanowiskami MARS, umożliwiającymi dostosowanie do różnych typów samolotów. Dalsze etapy rozbudowy zakładają realizację kolejnych pirsów i zwiększenie przepustowości lotniska.
Projekt zakłada integrację różnych rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Przewiduje się, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami, co podkreśla znaczenie połączeń Kolei Dużych Prędkości w ramach tej inwestycji. W związku z tym wprowadzono modyfikacje ułatwiające przesiadki między autobusami i pociągami, m.in. bezpośrednie połączenie poczekalni dla autobusów dalekobieżnych z dworcem kolejowym.
Obecnie CPK oczekuje na decyzję lokalizacyjną od Wojewody Mazowieckiego, po której uzyskaniu możliwe będzie złożenie wniosku o pozwolenie na budowę. Równolegle na terenach inwestycyjnych kontynuowane są prace przygotowawcze, w tym rozbiórki budynków i wycinki drzew, na gruntach wykupionych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Zgodnie z harmonogramem, nowe lotnisko ma być gotowe do użytku pod koniec 2032 roku, wraz z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
Cała inwestycja, która już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie, ma stać się centralnym punktem transportowym w Polsce i kluczowym elementem rozwoju infrastruktury komunikacyjnej na skalę międzynarodową.
Źródło: MI