W celu zwiększenia ochrony akustycznej mieszkańców Warszawy, podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę dodatkowych ekranów akustycznych wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy (POW). Jak wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), nowe zabezpieczenia powstaną w wyznaczonych lokalizacjach na terenie dzielnicy Wawer.
Nowe inwestycje w Wawrze
W ramach planowanych prac nowe ekrany akustyczne zostaną zainstalowane w okolicach węzła Wał Miedzeszyński, ulic Celulozy i Cygańskiej, a także w obrębie węzła Patriotów. Dodatkowo, istniejące już ekrany w rejonie ulic Mozaikowej, Opackiej oraz ul. Celulozy i węzła Patriotów zostaną podwyższone, aby jeszcze skuteczniej chronić okolicznych mieszkańców przed hałasem generowanym przez ruch drogowy.
Umowa z wykonawcą
Za realizację inwestycji odpowiada firma MR-CAT, która wykona projekt oraz prace budowlane. Wartość kontraktu wynosi ponad 12 milionów złotych. Prace zostaną zrealizowane w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Pierwsze 10 miesięcy poświęcone zostanie na opracowanie projektów oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, natomiast kolejne 10 miesięcy zajmą roboty budowlane i finalne odbiory techniczne.
Kolejne przetargi na nowe lokalizacje
GDDKiA ogłosiła również przetarg na zaprojektowanie i budowę dodatkowych ekranów akustycznych po zachodniej stronie Wisły. Nowe zabezpieczenia pojawią się m.in. wzdłuż ulic Sytej, od ul. Sytej do ul. Bruzdowej, na odcinku od ul. Przyczółkowej do ul. Ruczaj, a także w rejonie ulic Marcepanowej i Zagórze. Otwarcie ofert w ramach tego przetargu zaplanowano na 10 stycznia 2025 roku.
Podstawa realizacji inwestycji
Decyzja o budowie dodatkowych ekranów akustycznych wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez GDDKiA. Zakres analizy został określony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i obejmował pomiary poziomu hałasu, jakości powietrza oraz stanu gleby w rejonie drogi ekspresowej S2 na odcinku między węzłami Puławska i Lubelska.
Analiza wykazała, że w niektórych lokalizacjach przekroczone zostały dopuszczalne normy hałasu, szczególnie w rejonach nowo powstałych osiedli mieszkaniowych. Dzięki szczegółowym pomiarom akustycznym dobrano rozwiązania, które mają na celu skuteczne ograniczenie wpływu hałasu na otoczenie drogi.
Źródło: GDDKiA