Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Raport o stanie dróg krajowych

Raport o stanie dróg krajowych fotolia.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikowała coroczny raport dotyczący stanu technicznego dróg krajowych. Celem raportu jest przedstawienie szczegółowych danych dotyczących użytkowej i ogólnej oceny stanu nawierzchni w Polsce. Wyniki raportu za 2023 rok wskazują, że niemal 90 proc. dróg krajowych znajduje się w stanie nie wymagającym napraw, podczas gdy jedynie 9 proc. kwalifikuje się do przeprowadzenia prac remontowych.

Dla podróżujących po drogach krajowych najistotniejsza jest użytkowa ocena stanu nawierzchni, która bezpośrednio wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak wskazują dane, większość dróg w Polsce znajduje się w stanie, który nie wymaga natychmiastowej interwencji. Taki wynik został osiągnięty dzięki systematycznym działaniom utrzymaniowym i bieżącemu monitoringowi sieci dróg.

Poprawa stanu technicznego w perspektywie ostatnich lat
Analizując dane z ostatnich dwóch dekad, widać znaczącą poprawę stanu technicznego nawierzchni dróg krajowych. Na początku XXI wieku tylko 66 proc. dróg nie wymagało pilnych remontów. W 2023 roku odsetek ten wzrósł do 84 proc. Warto zaznaczyć, że na 1,1 proc. długości dróg krajowych w 2023 roku prowadzono remonty i modernizacje mające na celu poprawę stanu technicznego oraz bezpieczeństwa użytkowników, w tym pieszych i rowerzystów.

Eksperci z GDDKiA podkreślają, że uzyskanie 100 proc. dróg w idealnym stanie jest niemożliwe z uwagi na cykl życia nawierzchni, która stopniowo ulega zużyciu. Drogi asfaltowe wymagają regularnych remontów co 12–15 lat, natomiast betonowe muszą być naprawiane poprzez wymianę poszczególnych płyt czy szczelin dylatacyjnych.

Zaawansowana diagnostyka stanu nawierzchni
Badania diagnostyczne przeprowadzane przez GDDKiA obejmują szereg parametrów, takich jak nośność, równość czy właściwości przeciwpoślizgowe. Do tych analiz wykorzystywane są specjalistyczne urządzenia pomiarowe, takie jak profilografy laserowe czy systemy LCMS, które pozwalają na szczegółową ocenę stanu nawierzchni.

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce stale rośnie
Od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku, długość dróg szybkiego ruchu w Polsce wzrosła z 720 km do ponad 5100 km. Plany rozwoju infrastruktury drogowej zakładają, że do 2033 roku sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce ma liczyć około 8000 km. W realizacji znajduje się już 1600 km nowych odcinków, co oznacza, że sieć dróg szybkiego ruchu zbliża się do ukończenia.

W najbliższych latach ciężar inwestycji w Polsce przeniesie się z budowy nowych dróg na utrzymanie istniejącej sieci, która wymaga regularnych remontów. Budżet na utrzymanie dróg krajowych będzie stopniowo wzrastał, a w 2024 roku ma wynieść 3 mld zł.

Źródło: GDDKiA

Pt., 13 Wrz. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła