Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Badanie techniczne pojazdu a butla LPG/CNG bez legalizacji

Badanie techniczne pojazdu a butla LPG/CNG bez legalizacji fotolia.pl

Czy dopuszczalne jest przeprowadzenie badania technicznego pojazdu z zamontowaną butlą LPG/CNG, która nie posiada ważnej legalizacji?

Odpowiedź: Nie. Przeprowadzenie badania technicznego pojazdu wyposażonego w instalację LPG (czy też CNG) jest uzależnione od jednoczesnego przedłożenia ważnego dokumentu wydanego przez Transportowy Dozór Techniczny, stwierdzającego sprawność tej instalacji.

Co mówią przepisy?

Ustawa – Prawo o ruchu drogowym (prd) ustanawia ogólną zasadę, że właściciel pojazdu samochodowego jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego (art. 81 ust. 1 prd). W kontekście instalacji LPG/CNG istotny jest art. 81 ust. 12 prd, zgodnie z którym badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.

Z kolei art. 44 ust. 1 pkt 7 ustawy o dozorze technicznym stanowi, że do zakresu działania Transportowego Dozoru Technicznego należy wykonywanie zadań określonych w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 1 pkt 1 lit. f rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, temu dozorowi podlegają zbiorniki na gaz skroplony lub sprzężony, służące do zasilania silników spalinowych w pojazdach.

Oznacza to, że przeprowadzenie badania technicznego pojazdu wyposażonego w instalację LPG/CNG jest uzależnione od jednoczesnego przedłożenia ważnego dokumentu wydanego przez TDT, stwierdzającego sprawność tej instalacji.

Obowiązki diagnosty

Z art. 81 ust. 12 prd wynika wprost, że badanie dokumentacji dotyczącej instalacji LPG/CNG nie ma i nie może mieć charakteru czynności formalnej. Skoro przepis ten stanowi, że badanie techniczne pojazdu nie może odbyć się bez przedstawienia dokumentacji dozoru technicznego, to należy stwierdzić, że diagnosta zobowiązany jest tę dokumentację zweryfikować. W przeciwnym razie nie mógłby zrealizować badania technicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, a konkretnie na:

  • § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2, które to przepisy zobowiązują diagnostę do identyfikacji pojazdu i sprawdzenia jego dodatkowego wyposażenia,
  • § 2 ust. 3, który wskazuje, że wymagania dotyczące kontroli oraz wytyczne dotyczące oceny usterek dokonywanej podczas przeprowadzania okresowego badania technicznego pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
  • § 2 ust. 4, który określa 3 grupy usterek: usterki drobne, usterki poważne i usterki niebezpieczne,
  • § 2 ust. 5, który zawiera uregulowania w przedmiocie wytycznych dla diagnostów, dotyczących oceny usterek ujawnionych w trakcie przeprowadzania badania technicznego, wskazując że zostały one zawarte w kolumnie czwartej załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Brak legalizacji = usterka poważna

Istotne znaczenie ma to, że usterka poważna stanowi podstawę określenia badania technicznego pojazdu jako negatywny. Zgodnie z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy w pojeździe stwierdzono usterki poważne, uprawniony diagnosta zamieszcza wpis o nich w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i określa wynik badania technicznego jako negatywny. Uprawniony diagnosta informuje posiadacza pojazdu o konieczności przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 6.

Z kolei w myśl § 6  ust. 7 rozporządzenia, w przypadku badania technicznego pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym, o którym mowa w art. 81 ust. 12 ustawy, uprawniony diagnosta w rejestrze zamieszcza informacje o dopuszczeniu urządzenia technicznego do eksploatacji, podając numer i datę wystawienia protokołu oraz decyzji dopuszczającej urządzenie do eksploatacji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego. Dla zbiorników gazu LPG, dla których nie określono numeru protokołu lub numeru decyzji wydanej przez właściwy organ dozoru technicznego, zamieszcza się numer zbiornika oraz datę ważności decyzji wydanej przez ten organ.

Co powinien zrobić diagnosta?

Na badanie techniczne właściciel podstawia pojazd wyposażony w instalację LPG/CNG bez ważnego dokumentu wystawionego przez TDT, który potwierdza sprawność tej instalacji. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się diagnosta?

Otóż po pierwsze, aby prawidłowo określić i ocenić usterkę w trakcie badania technicznego, diagnosta powinien odnieść się do załącznika nr 1 ww. rozporządzenia, a konkretnie do pozycji 6.5., gdzie wskazano, że zakres badania obejmuje urządzenia techniczne podlegające organom dozoru technicznego stanowiące wyposażenie pojazdu poprzez sprawdzenie dokumentów, które wykonywane jest przed przystąpieniem do badania technicznego pojazdu.

Po drugie, brak ważnego w dniu badania technicznego dokumentu stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego, wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego stanowi usterkę poważną. Nakazuje to diagnoście uznanie stanu technicznego pojazdu za niezadowalający, a tym samym określenie wyniku badania technicznego jako negatywny.

Podsumowanie

Brzmienie przytoczonych powyżej przepisów nie pozostawia wątpliwości co do tego, że czynność kontroli przez diagnostę dokumentacji wydanej przez TDT poświadczającej sprawność zbiornika zasilania gazem w pojeździe nie ma charakteru wyłącznie formalnego. Chodzi tu bowiem o ustalenie, czy zbiornik ten odpowiada warunkom bezpiecznego użytkowania.

Bezspornym jest, że czynność tak wchodzi w skład badania technicznego, bowiem została ona zawarta w załączniku nr 1 do rozporządzenia, które określa szczegółowy wykaz czynności, do wykonania których diagnosta jest zobowiązany.

Na diagnoście ciąży obowiązek zweryfikowania dokumentacji dotyczącej instalacji gazowej zainstalowanej w badanym pojeździe. W praktyce sprowadza się to do sprawdzenia ważności zapisu TDT o następnym badaniu zbiornika. Diagnosta ustalając, że zbiornik/butla zamontowana w pojeździe nie jest dopuszczona do eksploatacji przez TDT w dniu kontroli, powinien zakończyć badanie techniczne i określić jego wynik jako negatywny.

W przeciwnym razie diagnosta naraża się na odpowiedzialność administracyjną, polegającą na cofnięciu przez starostę uprawnień do wykonywania badań technicznych pojazdów. Podstawę tej odpowiedzialności stanowi art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 prd, zgodnie z którym stwierdzenie uchybienia polegającego na przeprowadzeniu przez diagnostę badania technicznego niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania oraz na wydaniu przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami, skutkuje cofnięciem uprawnień.

Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 03.02.2022 r., sygn. akt III SA/Łd 569/21, orzeczenie nieprawomocne

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl 

Pt., 2 Sp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak