Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kontrole jakości paliw na polskim rynku

Kontrole jakości paliw na polskim rynku fotolia.pl

Inspekcja Handlowa przez cały rok sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają wymagania jakościowe. Kontrolom podlegają producenci, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. System kontroli dzieli się na dwie części: europejską i krajową. W części europejskiej, weryfikowane podmioty są wybierane losowo przez Prezesa Urzędu, zarządzającego systemem monitorowania jakości paliw. Natomiast w części krajowej, wybór kontrolowanych przedsiębiorstw zależy od sygnałów od kierowców, innych organów np. Policji, oraz negatywnych wyników z poprzednich lat.

Podczas pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 roku, aż 30% badanych próbek nie spełniało wymogów. Dzięki podejmowanym działaniom udało się jednak znacząco poprawić sytuację. Od kilku lat, odsetek nieprawidłowości wynosi poniżej 4%. W 2023 roku, mimo wzrostu liczby nieprawidłowości w stosunku do roku 2022, poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe.

W 2023 roku Inspekcja Handlowa zbadała jakość benzyny bezołowiowej, oleju napędowego, gazu skroplonego LPG oraz lekkiego oleju opałowego. Zbadano 1584 próbki paliw ciekłych (832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego), 360 próbek LPG i 2 próbki lekkiego oleju opałowego. Spośród nich, 41 próbek paliw ciekłych (34 oleju napędowego i 7 benzyny) nie spełniało wymogów, co stanowi 2,59% zbadanych.

Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: wielkopolskim (5,75%), podlaskim (4,76%), małopolskim (3,81%) i kujawsko-pomorskim (3,64%). W przypadku kontroli przedsiębiorców na podstawie informacji od kierowców, najwięcej nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego w województwach pomorskim (25%), warmińsko-mazurskim (22,22%) i małopolskim (10%).

Inspekcja Handlowa stwierdziła również, że żadna z próbek gazu skroplonego LPG nie została zakwestionowana, a także 2 próbki lekkiego oleju opałowego przeszły pozytywnie testy laboratoryjne.

Kontrole ujawniły, że nieprawidłowości w oleju napędowym dotyczyły m.in. stabilności oksydacyjnej, temperatury zapłonu oraz zawartości wody. W przypadku benzyny kwestionowane parametry to prężność par, motorowa liczba oktanowa oraz indeks lotności.

W wyniku kontroli, wojewódzcy Inspektorzy Inspekcji Handlowej wydali 17 decyzji o wycofaniu paliw z obrotu, a także zawiadomili organy ścigania w 25 przypadkach podejrzenia popełnienia przestępstwa w związku z wprowadzeniem do obrotu paliw niewłaściwej jakości.

Mapa skontrolowanych paliw w pierwszej połowie 2024 r. dostępna jest TUTAJ.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że celem kontroli paliw jest poprawa ich jakości oraz bezpieczeństwa użytkowania. Pełny raport z kontroli dostępny jest w załączeniu.

Źródło: UOKiK 

Załączniki:
Pobierz ten plik (raport-ih-jakosc-paliw-2023.pdf)raport-ih-jakosc-paliw-2023.pdf1932 kB
Śr., 24 Lp. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś