Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Na rzecz lokalnej społeczności: Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku dostępny dla mieszkańców

Na rzecz lokalnej społeczności: Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku dostępny dla mieszkańców fotolia.pl

Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku jest już dostępny dla mieszkańców. 8 maja uroczyście otwarto tunel pieszo-rowerowy, łączący dworzec PKP z PKS. Zakończył się tym samym ostatni etap prac w projekcie, zrealizowanym dzięki dofinansowaniu Funduszy Europejskich Programu Polska Wschodnia 2014-2020.

Budowa podziemnego przejścia pieszo-rowerowego pod torami PKP to jeden z elementów projektu pn. Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego) realizowanego przez stolicę Podlasia. Jego celem jest integracja komunikacji miejskiej z autobusową komunikacją regionalną i transportem kolejowym. Całkowita wartość projektu to ponad 212 mln zł, w tym dofinansowanie z Funduszy Europejskich wynosi blisko 154 mln zł.

Budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku została podzielona na trzy etapy. Pierwszym była przebudowa skrzyżowania przy ul. Kolejowej i Zwycięstwa. Drugim była budowa centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS i PKP. Centrum umożliwia pasażerom wygodne przesiadki z pojazdów transportu miejskiego do komunikacji podmiejskiej i dalekobieżnej, również do pociągu. Znajdują się tu perony i zatoki autobusowe, wiaty przystankowe oraz parking typu „kiss&ride” dla pojazdów osobowych. Są również chodniki, ścieżki rowerowe i parking rowerowy. Zagospodarowano też na nowo zieleń wokół obiektu.

Trzecim – ostatnim etapem była budowa tunelu pieszo-rowerowego pod torami PKP. Dzięki temu pasażerowie pociągów będą w stanie szybko dotrzeć na przystanki autobusowej komunikacji miejskiej i regionalnej. Cała przestrzeń jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Miasto kupiło również 20 elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą do ładowania.

W ramach projektu cały miejski tabor autobusowy (255-260 autobusów) został wyposażony w beacony – nadajniki z informacją dla podróżnych, będące pomocą dla osób z niepełnosprawnościami. Do współpracy z beaconami wprowadzono aplikację mobilną dla osób niewidomych i niedowidzących, automatycznie wyzwalającą zapowiedzi głosowe dot. odjazdów z danego przystanku za pomocą głośnika w telefonie. Aplikacja zainstalowana na smartfonie osoby niewidomej lub niedowidzącej znajdującej się na przystanku, w momencie zbliżania się pojazdów na przystanek uruchamia automatycznie na telefonie głosową informację o najbliższych nadjeżdżających autobusach (nr linii, kierunek jazdy a w przypadku dwóch lub większej liczby pojazdów jednocześnie podjeżdżających na peron także ich kolejność przyjazdu).

Intermodalny węzeł komunikacyjny to jedna z trzech realizowanych przez Białystok inwestycji w obszarze transportu miejskiego realizowanych z dofinansowaniem Programu Polska Wschodnia. Pozostałe dwa projekty realizowane przez miasto: Poprawa dostępności centrum Białegostoku dla komunikacji miejskiej i Rozwój infrastruktury transportu miejskiego w Białymstoku, poprawiły funkcjonowanie transportu publicznego między innymi dzięki  zakupowi nowoczesnego niskoemisyjnego taboru autobusowego, rozbudowie infrastruktury przystankowej i dworcowej oraz drogowo-ulicznej i pieszo-rowerowej, a także modernizacji wybranych komponentów inteligentnego systemu transportowego (ITS). Łączna wartość dofinansowania, jakie Białystok pozyskał z Programu Polska Wschodnia w obszarze zrównoważonej mobilności miejskiej to 362,4 mln zł (EFRR).

Źródło: MFiPR

Czw., 9 Mj. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Alicja Cisowska