3 kwietnia br. senatorowie z Komisji Infrastruktury wysłuchali informacji Ministra Infrastruktury na temat funkcjonowania stacji kontroli pojazdów.
5467 stacji w Polsce
Renata Rychter (dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI) przekazała, że zgodnie z przepisami ustawy – Prawo o ruchu drogowym, prowadzenie stacji kontroli pojazdów jest regulowaną działalnością gospodarczą, a do jej prowadzenia wymagane jest uzyskanie wpisu do rejestru prowadzonego przez starostę.
Według stanu na 31 grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonuje 2477 okręgowych stacji kontroli pojazdów i 2990 stacji podstawowych, co daje łączną liczbę 5467 SKP w kraju. Przedstawiciele resortu zwrócili również uwagę, że w 2004 roku na terenie Polski działały jedynie 42 stacje.
Ministerstwo pracuje nad nowelizacją Prawa o ruchu drogowym
Dyrektor Rychter poinformowała nadto, że resort pracuje nad projektem nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Ma ona dotyczyć systemowych zmian w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów i jest związana z obowiązkiem Polski do wypełnienia minimum implementacyjnego odnośnie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE.
Na pytania przedstawiciela Związku Powiatów Polskich resort odpowiedział, że projekt nie został jeszcze wpisany do wykazu prac legislacyjnych ministra. Nadto, nowelizacja nie zakłada wyłączenia starostów z systemu nadzoru nad SKP. Projektowane zmiany będą miały na celu wzmocnienie nadzoru w zakresie jakości wykonywanych badań technicznych pojazdów, bowiem celem nadrzędnym dyrektywy jest bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Branża apeluje o podwyższenie stawek
Przedstawiciele MI przekazali również, że resort prowadzi prace analityczne dotyczące możliwości podwyższenia stawek opłat za badania techniczne. Ministerstwo bierze pod uwagę wysokość opłat w innych krajach UE, koszty związane z wykonywaniem badań technicznych, uzyskiwaniem uprawnień diagnosty, koszty pracy, wskaźniki inflacyjne, wysokość płacy minimalnej, a także średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach.
W posiedzeniu komisji licznie udział wzięli przedstawiciele branży stacji kontroli pojazdów. Wszyscy – jednym głosem – zwracali się do MI o jak najszybsze działania związane z podwyższeniem opłat za badania. Głównym argumentem branży jest brak podwyższenia stawek od prawie 20 lat. Organizacje SKP wnosiły głównie o zmianę rozporządzenia i możliwie natychmiastowe wprowadzenie mechanizmu waloryzacji opłat za badania techniczne. Zwracano również uwagę, by powiązać wysokość tych opłat ze wzrostem wynagrodzeń i wskaźnikiem inflacji.
Wśród głównych bolączek i problemów związanych z prowadzeniem stacji branża wskazywała na odchodzenie od zawodu młodych diagnostów, czy też obniżenie wynagrodzeń w tym zawodzie.
Senatorowie, wsłuchując się w głosy przedstawicieli SKP, zadeklarowali zwrócenie się do Ministra Infrastruktury z apelem o jak najszybszą interwencję i podwyższenie stawek za badania techniczne pojazdów.
Retransmisję posiedzenia komisji można obejrzeć tutaj
Komentarze
Przypuszczam, że dane dostała z DTD tylko nikt jej nie powiedział, że dopiero obowiązek poświadczenia TDT wszedł w życie, a te SKP które istniały miały okres przejściowy i poświadczenie ITS tzw. Patronat jako jednostki dozorującej.
Nic dodać nic ująć na temat kompetencji i wiedzy na temat badań technicznych w Polsce. Bez komentarza..... .