Na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.
W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku planuje się utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. Priorytety perspektywy 2021-2027 to:
- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk;
- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice-Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok-Ełk-Trakiszki;
- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże-Tymbark, modernizacja linii Skierniewice-Łuków czy Bydgoszcz-Kościerzyna-Gdynia.
Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:
- 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020,
- 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027,
- 11 mld zł w zakresie KPO.
Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybkie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:
- Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa),
- Odcinek Ełk-Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.
Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:
- Warszawa Centralna-Kołobrzeg,
- Warszawa Centralna-Ełk,
- Warszawa Centralna-Radom-Kielce-Kraków Główny,
- Kraków Główny-Nowy Sącz,
- Białystok-Gdańsk Główny.
Do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.
Źródło: MI