Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowy Krajowy Program Kolejowy

Nowy Krajowy Program Kolejowy fotolia.pl

Na posiedzeniu 16 sierpnia 2023 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę przedłożoną przez Ministra Infrastruktury w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Formalnie ten dokument jest aktualizacją obecnego KPK, który obowiązywał do 2023 r.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku planuje się utrzymanie wysokich i stabilnych nakładów na inwestycje kolejowe. Priorytety perspektywy 2021-2027 to:

  • dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk;
  • kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice-Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok-Ełk-Trakiszki;
  • ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże-Tymbark, modernizacja linii Skierniewice-Łuków czy Bydgoszcz-Kościerzyna-Gdynia.

Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:

  • 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020,
  •  80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027,
  • 11 mld zł w zakresie KPO.

Efektem realizacji inwestycji w ramach KPK 2030 będą szybkie połączenia. Po raz pierwszy w historii na polskiej sieci kolejowej możliwa będzie podróż pociągiem pasażerskim z prędkością maksymalną wynoszącą 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:

  • Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa),
  • Odcinek Ełk-Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.

Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak:

  • Warszawa Centralna-Kołobrzeg,
  • Warszawa Centralna-Ełk,
  • Warszawa Centralna-Radom-Kielce-Kraków Główny,
  • Kraków Główny-Nowy Sącz,
  • Białystok-Gdańsk Główny.

Do końca 2030 roku planowane jest zelektryfikowanie prawie 1400 km linii kolejowych, co pozwoli na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.

Źródło: MI

Śr., 16 Sp. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś