Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pojazd kolekcjonerski a zabytkowy

Pojazd kolekcjonerski a zabytkowy fotolia.pl

Czy w związku z odprawą celną na kod CN9705 (kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie) i dokumentem potwierdzającym brak obowiązku zapłaty akcyzy można zarejestrować jako samochód osobowy (białe tablice)? Taki wniosek złożyła strona. Czy urząd musi żądać dokumentów potwierdzających, że pojazd spełnia warunki pojazdu zabytkowego (żółte tablice)?

Odpowiedź: Pojazd może być zarejestrowany jako samochód osobowy (na tzw. białe tablice), o ile oczywiście spełnia inne warunki wymagane przy rejestracji pojazdu, bez obowiązku zapłaty akcyzy.

Pojęcia „pojazdu zabytkowego” w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym i „przedmiotu kolekcjonerskiego” w rozumieniu Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej nie są tożsame i zostały wprowadzone do porządku prawnego w różnych celach.

Zgodnie z art. 2 pkt 39 w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami. Definicja pojazdu zabytkowego została wprowadzona na potrzeby możliwości rejestracji, a w konsekwencji dopuszczenia do ruchu, które mogą nie spełniać warunków technicznych wymaganych od współcześnie produkowanych modeli samochodów.

Zgodnie z praktyką przyjętą przez wojewódzkich konserwatorów zabytków, przyjmuje się następujące kryteria oceny wartości zabytkowej pojazdu (Tak przykładowo wosoz.ibip.wroc.pl):

  1. pojazd posiada co najmniej 30 lat, musi być w modelu nieprodukowany od 15 lat i posiada minimum 75% zachowanych części oryginalnych (w tym główne podzespoły);
  2. pojazdy mające co najmniej 25 lat, o ile są egzemplarzami unikalnymi, z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji, powinny charakteryzować się przynajmniej jedną z poniższych cech:
    1. posiada unikalne rozwiązania techniczne,
    2. dokumentuje ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
    3. związany był z ważnymi wydarzeniami historycznymi,
    4. użytkowany był przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
    5. ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
    6. posiada oryginalne wykonanie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Nr 2658/87 pozycja 9705 obejmuje kolekcjonerskie pojazdy silnikowe i statki powietrzne o znaczeniu historycznym lub etnograficznym:

  1. w oryginalnym stanie, bez istotnych zmian podwozia, karoserii, układu kierowniczego, hamulcowego, systemu napędowego lub zawieszenia, silnika, skrzydeł itp. Dopuszczalna jest naprawa i konserwacja, a uszkodzone lub zużyte części, akcesoria i podzespoły mogą być zastąpione, pod warunkiem że pojazd silnikowy i statek powietrzny są zachowane i utrzymane w odpowiednim stanie historycznym. Pojazdy silnikowe i statki powietrzne zmodernizowane lub zmodyfikowane są wykluczone;
  2. w przypadku pojazdów silnikowych, które mają co najmniej 30 lat, w przypadku statków powietrznych, które mają co najmniej pięćdziesiąt lat;
  3. modelu lub typu, który nie jest już produkowany.

W przypadku pojazdów silnikowych i statków powietrznych, które spełniają powyższe trzy kryteria, uznaje się, że mają wymagane cechy do włączenia do kolekcji: są stosunkowo rzadkie, nie są zwykle wykorzystywane zgodnie z ich pierwotnym celem, są przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi oraz posiadają znaczną wartość.

Pozycja ta obejmuje również przedmioty kolekcjonerskie:

  • pojazdy silnikowe i statki powietrzne, niezależnie od daty ich produkcji, które, co może zostać udowodnione, brały udział w wydarzeniu historycznym,
  • wyścigowe pojazdy silnikowe i wyścigowe statki powietrzne, które, co może zostać udowodnione, zostały zaprojektowane, zbudowane i wykorzystane wyłącznie do współzawodnictwa i osiągnęły znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych krajowych lub międzynarodowych wydarzeniach.

Części i akcesoria pojazdów silnikowych i statków powietrznych klasyfikowane są w tej pozycji, pod warunkiem, że są oryginalnymi częściami lub akcesoriami, mają co najmniej 30 lat (w przypadku pojazdów silnikowych) lub przynajmniej 50 lat (w przypadku statków powietrznych) i nie są już produkowane.

Repliki i reprodukcje są wykluczone, chyba że spełniają powyższe trzy kryteria.

Powyższa definicja została wprowadzona na potrzeby możliwości zastosowania przepisów celno-podatkowych. Należy zauważyć, że warunki dla uznania danego pojazdu za zabytkowy (na potrzeby rejestracji pojazdu) albo kolekcjonerski (na potrzeby zastosowania przepisów o braku obowiązku zapłaty akcyzy) są podobne ale nie są tożsame. Również definicje samochodu osobowego w Prawie o ruchu drogowym (samochód osobowy - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu) oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym) nie są tożsame. Przyjęcie, że rejestracja pojazdu kolekcjonerskiego wymaga zawsze wpisania tego pojazdu do ewidencji zabytków, spowodowałoby, że o braku obowiązku akcyzy w takim przypadku decydowałby wojewódzki konserwator zabytków, czyli podmiot ustawowo do tego nieuprawniony.

W temacie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 9705 w związku z jego rejestracją wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 listopada 2021 r. 0111-KDIB3-3.4013.239.2021.1.MK. Z interpretacji tej wynika, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w postaci pojazdów mechanicznych objętych kodem nomenklatury scalonej CN 9705 00 00, które będą następnie rejestrowane w Polsce na tzw. "białe tablice rejestracyjne" albo "żółte tablice rejestracyjne" nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W interpretacji tej wskazano cyt. „co do zasady, forma rejestracji samochodów zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie ma dla powstania obowiązku podatkowego w akcyzie zasadniczego znaczenia.”. Przywołana interpretacja dostępna jest tutaj 

Niedz., 26 Mrz. 2023 0 Komentarzy
Bernadeta Skóbel
Redaktor Bernadeta Skóbel