Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 21.02.2023 r. podpisał z PAK-PCE STACJE H2 Sp. z o.o. będącej częścią Grupy ZE PAK i Grupy POLSAT PLUS umowę, dzięki której do beneficjenta trafi dotacja w wysokości 20 mln zł. Do końca czerwca 2024 r. w kolejnych pięciu miastach w Polsce powstaną stacje tankowania wodorem. Takie inwestycje przyczyniają się do ułatwiania tankowania ekologicznych pojazdów i poprawy jakości powietrza. Dofinansowanie zostało udzielone w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”.
Celem programu „Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru” jest rozwój infrastruktury zmniejszającej liczbę pojazdów emitujących emitujących CO2 i NOx, a co za tym idzie poprawa jakości powietrza. Beneficjentami programu mogą być zarówno samorządy terytorialne, przedsiębiorcy i spółdzielnie, jak również wspólnoty mieszkaniowe czy rolnicy indywidualni.
W ramach przedsięwzięcia powstanie pięć stacji wodorowych we Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie. Obiekty mają zostać wybudowane do 30 czerwca 2024 r., wtedy też planowane jest rozpoczęcie działania stacji i sprzedaż paliwa wodorowego. Budowa stacji ma umożliwić tankowanie pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną. Energia ta będzie pozyskiwana z wodoru, który staje się alternatywą dla tradycyjnego sposobu pozyskiwania paliwa z ropy naftowej.
Według założeń w początkowym okresie planowane jest wykorzystanie około 30 proc. przepustowości rynkowej każdej z 5 stacji do tankowania wodoru, co pozwoli na dokonanie ponad 10 000 tankowań autobusów i pozostałych pojazdów wodorowych. Zakładane jest, iż wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie stacji wodorowych będzie rosło i w perspektywie roku 2032 osiągnie poziom około 85%. Dodatkowo w obszarze transportu wodorowego prowadzone jest przedsięwzięcie mające na celu zakup wodorowozów, które będą służyły do transportu paliwa wodorowego.
Źródło: NFOŚiGW