28 września w ramach KWRiST odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury. Na spotkaniu rozpatrzono rządowy dokument "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2021 r.’’
W całej UE śmiertelność na drogach w 2021 r. wzrosła o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem. 52% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych miało miejsce na drogach wiejskich, w porównaniu z 40% na obszarach miejskich i 8% na autostradach. Pasażerowie samochodów odpowiadali za 43% wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach, piesi stanowili 20%, użytkownicy jednośladów 18%, a rowerzyści 10% wszystkich ofiar śmiertelnych.
Mężczyźni odpowiadali za ¾ zgonów na drogach. UE wyznaczyła cel ograniczenia zgonów na drogach o 50% oraz poważnych obrażeń do 2030 r. Zostało to opisane w strategicznym planie działania Komisji dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego i ramach polityki UE w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2021-2030.
Najwięcej wypadków drogowych od wielu lat ma miejsce na drogach powiatowych, które stanowią 29,3% długości wszystkich dróg w Polsce. W 2021 r. na drogach powiatowych wydarzyło się 35% wypadków drogowych, w których zginęło 29,3% ofiar śmiertelnych. Zdecydowana ilość wypadków wydarza się na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych.
W ramach Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego planuje się wiele zmian w zakresie inżynierii (szczególnie w zakresie dróg powiatowych), legislacji oraz ratownictwa.
Z dokumentem można zapoznać się klikając w link.