Udostępniono do ruchu ostatni kilometr drugiej jezdni drogi ekspresowej S5 w okolicy węzła Świecie Zachód w Przechowie. To oznacza, że kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu, już na całym odcinku Nowe Marzy-Dworzysko (węzeł Świecie Południe).
Jazda pełną szerokością drogi nie oznacza jednak zakończenia prac. Na całym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Docelowa organizacja ruchu, a więc i zdjęcie ograniczenia prędkości, będzie wdrażane stopniowo we wrześniu i październiku br., po zakończeniu pozostałych prac wykończeniowych.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji powstaje m.in. kładka dla pieszych, nowe wiadukty, przejścia dla zwierząt średnich i dużych oraz przepusty. Powstały także drogi dojazdowe, które zostały odpowiednio połączone z istniejącym układem dróg lokalnych. Powstał też węzeł Sartowice, a istniejące węzły Nowe Marzy (A1), Świecie Północ, Świecie Zachód i Świecie Południe zostały rozbudowane. Istniejąca od dwóch dekad obwodnica Świecia została rozbudowana o drugą jezdnię po istniejącym pasie rezerwowym.
Pozostałe odcinki
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim, o łącznej długości 128 kilometrów, została podzielona na siedem odcinków realizacyjnych. Na piątym, udostępnionym jesienią ub. roku, 10-kilometrowym odcinku Białe Błota-Szubin, 31 sierpnia br. planowane jest wdrożenie stałej organizacji ruchu. To oznacza, że kierowcy będą mogli poruszać się z docelową prędkością 120 km/h.
Z kolei na pozostałym 22-kilometrowym odcinku z Dworzyska do Aleksandrowa (węzeł Bydgoszcz Północ) kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po jednym pasie pomiędzy węzłami Gruczno i Trzeciewiec. Natomiast na 4-kilometrowym odcinku omijającym Aleję dębową w Borównie, dostępny jest pełny przekrój z dwoma pasami ruchu.
S5 połączy trzy duże miasta
Zakończenie prac przy budowie drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim oznacza udostępnienie do ruchu łącznie 128 kilometrów drogi. Tym samym kierowcy zyskają szlak łączący Wrocław, Poznań i Bydgoszcz z autostradą A1 w okolicy Grudziądza. Łączny koszt inwestycji to ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
Źródło: GDDKiA