Na tablicach rejestracyjnych wielu krajów znajdują się elementy heraldyczne. Rzadko jednak się zdarza, że przy tej okazji popełniony zostaje błąd. Tak stało się w Serbii przy okazji wprowadzania nowych tablic rejestracyjnych.
Obecny system numerów rejestracyjnych w Serbii został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2011 roku. Numer rejestracyjny składa się z dwóch liter, trzech cyfr i ponownie dwóch liter. Pierwsze dwie litery stanowią oznaczenie miejsca rejestracji, np. BG oznacza Belgrad, zaś BT – miejscowość Bačka Palanka. Ze względu na nieuznawanie niepodległości Kosowa w systemie rejestracyjnym dalej zarezerwowane zostały kody dla regionów położonych w jego granicach – mimo że Kosowo wydaje obecnie własne tablice rejestracyjne (o tych tablicach w kolejnej odsłonie niniejszego cyklu). W momencie, gdy z początkiem 2011 roku wydane zostały tablice dla pojazdów z Kosowa stało się to przyczyną konfliktu – policja kosowska została bowiem zobowiązana do konfiskowania nowych tablic rejestracyjnych z wyróżnikami literowymi regionów położonych w granicach Kosowa. Ostatecznie wydawanie tablic z takimi numerami zostało wstrzymane.
Trzy cyfry i dwie końcowe litery – rozdzielone łącznikiem – stanowią numer porządkowy. Odwrotna kolejność grup znaków występuje na tablicach rejestracyjnych dla przyczep.
Na standardowych tablicach rejestracyjnych numer rejestracyjny jest zapisany czarnymi znakami na białym tle. Przyjęta została charakterystyczna czcionka – z cyfrą 0 odróżniającą się od litery O podwójnym przecięciem (w Niemczech i kilku innych państwach stosowane jest pojedyncze przecięcie). Między pierwszymi dwoma znakami a pozostałą częścią numeru rejestracyjnego znajduje się tarcza z krzyżem serbskim. Jest to krzyż równoramienny (grecki) z czterema krzesiwami w każdym z rogu krzyża. Krzesiwa przypominają stylizowaną literę C – podaje się, że jest to skrót od Само слога Србина спасава – z serbskiego Tylko jedność uratuje Serbów. Stanowi to nawiązanie do średniowiecznego emblematu dynastii Paleologów. Sposób stylizacji krzesiw w herbie uległ zmianie z końcem roku 2010; na nowych tablicach rejestracyjnych pozostał jednak stary wzór. Gdy pomyłka wyszła na jaw i okazało się, że wybicie nowych matryc będzie wiązało się z kosztem kilku milionów euro została podjęta decyzja o wydawaniu tablic ze starym wzorem herbu… Po wyczerpaniu przygotowanych matryc ma to ulec zmianie. Na tablicy rejestracyjnej poniżej herbu znajduje się zapisany cyrylicą kod regionu, w którym pojazd został zarejestrowany. Z lewej strony znajduje się niebieski pasek z umieszczonym w dolnej części międzynarodowym wyróżnikiem Serbii – SRB.
Odrębny system numerów rejestracyjnych dotyczy pojazdów posiadających status dyplomatyczny, należący do zagranicznych agencji prasowych oraz zagranicznych firm. Numery te mają układ złożony z oddzielonych łącznikami: grupy cyfr, grupy liter i ponownie grupy cyfr. Pierwsza grupa cyfr oznacza państwo lub organizację, do której przynależy pojazd (Polsce przysługuje jedna z najwcześniejszych grup – 12, za Rosją – 10 i Ukrainą – 11), druga litera oznacza status pojazdu (A – pojazdy mające status dyplomatyczny, M – pojazdy należące do pozostałych pracowników misji dyplomatycznej, P – pojazdy zagranicznych agencji prasowych lub zagranicznych przedstawicielstw kulturalnych, E – pojazdy należące do firm zagranicznych). Ostatnia, druga grupa cyfr stanowi zwykły numer porządkowy. Na tablicy rejestracyjnej z lewej strony numeru rejestracyjnego znajdują się litery „BG” – jedna nad drugą, podczas gdy z prawej – również jedna nad drugą dwie ostatnie cyfry roku ważności tablicy rejestracyjnej. Pojazdy misji dyplomatycznych mają numery rejestracyjne zapisany znakami w kolorze żółtym na czarnym tle, podczas gdy pozostałe wymienione wyżej pojazdy – znakami w kolorze czarnym na żółtym tle. We wszystkich przypadkach tablica rejestracyjna ma z lewej strony niebieski pasek z oznaczeniem „SRB”.
Odrębne tablice przeznaczone są dla pojazdów rejestrowanych tymczasowo, jak również pojazdów nie spełniających części warunków technicznych. Tablice pojazdów policyjnych mają również odrębny system numeracji (litera P zapisana cyrylicą, po której następują dwie liczby trzycyfrowe oddzielone łącznikiem) i niebieskie tło.
Warto dodać, że w prawym dolnym roku każdej tablicy będzie się znajdował numer seryjny tablicy – odrębny od numeru rejestracyjnego. Numer ten ma służyć jako dodatkowa weryfikacja historii tablicy.